— 2 min read

Veckans designinskt: "Science fiction idag kan vara verklighet i morgon"

Read 1017 times

Veckans designinsikt kommer från inUses UX Designer Alexander Skogberg och handlar om framtiden och AI: ”Det som känns tekniskt orimligt eller "total science fiction" idag kan vara verklighet imorgon.” Här delar han med sig av sina tankar.

Berätta om din insikt!
– I samband med mitt nuvarande AI-fokuserade uppdrag kom jag att tänka på min studietid på Chalmers tekniska högskola. I en kurs tog några av mina klasskamrater fram ett designkoncept för restaurangbokning, som gick ut på att man i fritext exempelvis kunde skriva att man ville äta okonomiyaki (japansk typ pannkaka) i Hiroshima nästa helg. Detta följdes av färdiga bokningsförslag. Det kändes naivt och orealistiskt då, men det tog inte många år innan det gick att göra.

 Var ligger utvecklingen inom AI, i det här fältet, idag?
– Idag går det att göra tidigare futuristiska lösningar som exempelvis automatiskt genererade undertexter, vilket Youtube erbjuder. Ett annat exempel är Google Assistant som visades upp på Google I/O 2018. Den kunde redan då ringa upp företag och göra bokningar på egen hand! Det finns flera exempel där jag tänkt; oj, det där går ju att göra idag - tjänster och produkter som är ute i produktion! 

– När jag tänker på AI är jag klart ödmjuk för att idéer och koncept som kan verka science fiction idag kan vara verklighet imorgon. Sen tänker jag mer och mer på det värde AI kan skapa utöver att stå till grund för coola koncept för framtiden. Exempelvis i form av just automatisk textning som mycket snabbare än innan kan göra video tillgänglig för människor med nedsatt hörsel eller som inte kan språket.

– Ett annat exempel är hur Google Maps utvecklats genom åren tack vare AI. Först kunde man mer eller mindre bara hitta den kortaste vägen, men idag vägs ju fler parametrar in för att hitta den optimala rutten, som exempelvis trafiktäthet. När jag tänker på AI och maskininlärning tänker jag nog mest på hur de kan förbättra och utveckla befintliga lösningar.

"Fokus på personlig integritet"

 Vad tänker du om möjligheterna och riskerna?
– Den här typen av lösningar behöver data för att bli så bra som möjligt. Därför tror jag det kommer bli ännu större fokus på personlig integritet. Steve Jobs pratade om detta redan för 12 år sedan och det har som vi verkligen vet diskuterats mycket under de senaste åren i IT-branschen. Användare måste bli uppmärksammade på och bekväma med vad de önskas dela.
Den största risken just nu är nog hur andra personer kan använda denna teknik för att skada dig. Jag tänker exempelvis på hur Apples Airtags kan och har använts för stalking, vilket den amerikanska modellen Brooks Nader berättade om tidigare i år när någon smög ner en sådan i hennes jackficka och spårade henne i flera timmar. Det måste finnas skyddsmekanismer, vilket det lyckligtvis fanns i Brooks fall som uppmärksammades på Airtagen via en notis.

 Hur jobbar du som designer med det AI?
– Just nu är jag med i ett projekt som heter AI.m där inUse tillsammans med Högskolan i Halmstad samarbetar med olika lokala företag för att utveckla deras affärsverksamheter med hjälp av AI. 

Där samarbetar UX Designers, Service Designer, experter på AI och representanter från företagen. Personligen är jag drivande i arbetet med att ta fram klickbara prototyper där vi realiserat ny design med båda fötterna i potentialen med AI. Dessa prototyper fungerar sedan som diskussionsunderlag för det fortsatta samarbetet i projektet.
 

Vad kan du som designer göra i ditt arbete med AI så det blir så bra som möjligt?
– Det jag sett i branschen gång på gång under mina hittills elva år som konsult är att så fort det kommer något nytt och coolt kastar sig många över det utan riktigt ha tydliga mål eller klara effekter de vill uppnå med det. Så just ser jag till att inte forcera in det bara för att det går samtidigt som jag tänker extra noga på användares personliga integritet och hur data kan missbrukas.

Vill du lära dig mer om AI och hur det kan användas för att utveckla din affärsverksamhet? Ta kontakt med Pontus Wärnestål som ansvarar för AI på inUse.