— 2 min read

Välkommen till inUse, Jenny Sundén!

Read 1092 times

Efter en första kontakt redan 2019 har Jenny nu äntligen blivit en del av oss på inUse i Stockholm. Hon är van vid att dela med sig av sina kunskaper inom interaktionsdesign – på meritlistan finns nämligen uppstarten av en 2-årig utbildning inom UX och krav.

Välkommen Jenny, hur hamnade du på inUse?
– Jag började prata med inUse 2019 när jag kom från en liknande roll på Creuna. Timingen var inte riktigt rätt då och jag valde istället att börja jobba som huvudlärare inom UX-design och kravhantering på yrkeshögskolan. I höstas såg jag att inUse letade folk och då hörde jag av mig... på den vägen var det!

Du inte bara jobbar inom ditt område, du undervisar också?
– Ja precis, efter många år inom interaktionsdesign, UX och produktdesign kände jag en dragning till läraryrket. Jag var med och startade en 2-årig utbildning i UX och krav som heter "UX-designer med kravkompetens" på Chas Academy i Västberga i Stockholm. I förra veckan tog den första kullen examen, det var väldigt häftigt att se att många redan fått jobb trots en stenhård konkurrens för ny-exade! Det är väldigt meningsfullt att föra kunskaper och erfarenheter vidare till en ny generation. För att kunna lära ut fick jag lära mig själv mycket nytt inom bl a Service Design och kravanalys.

Vad driver dig och vad är dina styrkor?
– Det är många saker som driver mig. Att skapa är en drivkraft, en annan är att problemlösa. Det är också roligt att odla nya talanger. Jag är pedagogisk. Jag har förmågan att navigera i okända vatten och att ta ut en riktning som jag sedan jobbar mot och använder UX-metoder för att få med mig andra människor på resan.

Vad hoppas du få göra mer av inom dina områden UX- och Service Design?
– Jag hoppas kunna ro iland fler research-tunga projekt, och att få chansen att jobba mer med Service Design. Om användarens upplevelse är toppen på isberget så är interna processer och organisationskultur berget under ytan. Det där berget vill jag utforska mera.

Några handfasta tips hur man lyckas med sin design?
– Försök ta reda på vilket problem det är designen ska lösa och för vem. Tänk på att designprocessen inte är linjär, utan ibland får man göra antaganden, designa något, testa det, lära sig något och gå tillbaka till ritbordet. Och sen... Rinse, repeat!

– Sedan kan det vara värt att tänka ett varv till kring: vad innebär det att lyckas? Ett populärt sätt är att sätta upp mätbara mål, t ex effektmål och prioritera målgrupperna efter deras bidrag till målen. Så småningom behöver man implementera mätning i lösningen och sedan mäta och följa upp mot målen. Men ibland kanske att lyckas är att se ett leende ansikte vid ett användartest...

Vad gör du på ditt uppdrag just nu?
– I mitt nuvarande uppdrag är målet att designa en ny onboarding för e-handlare (merchants) som vill lägga till en ny betalningsmetod till sin checkout. Det finns ett behov hos produktteamet att förstå e-handlarnas kundresor bättre. Idag består processen av många manuella steg och många epostmeddelanden och Excel-ark skickas fram och tillbaka. För att kunna lyckas gör jag och teamet research i form av att prata med interna intressenter, analysera vad konkurrenterna gör samt pratar med e-handlarna om deras vardag, behov och mål.

– Det är också stort fokus på kunskapsöverföring och samarbete i möten och workshops, så att kunskapen inte stannar hos mig. Det är väldigt spännande, men otroligt svårt! Det mest utmanande är att göra research Business to Business (B2B) på grund av svårigheten att få tillgång till personer (kundens kunder) att intervjua och testa koncept på.


Vill du också bli en del av inUse? Lämna en spontan ansökan här!