Skip to main content

  — 1 min read

Post-it nära konkurs – stämmer Miro

Read 2003 times

Mycket hemmajobb har gjort post-its:en obsolet. Nu kämpar bolaget för sin överlevnad – och väljer att stämma Miro för att ha stulit deras intäkter.

Många har påverkats i spåren av pandemin, så även i vår bransch. Efter ett riktigt tufft år, där antalet fysiska workshops minskat så kraftigt på grund av hemmajobb har även försäljningen av Post-it gått ner. Den klistriga lappen kämpar just nu för sin överlevnad.

I ett försök att vinna ny mark lanserade 3M, som äger varumärket, appen Post-it för att vinna tillbaka sin kundkrets i den digitala världen. Men det var förgäves.

Plattformen Miro har under 2020 vunnit mycket mark, och etablerat sig som ledande digitala verktyg när det är dags för workshops. Även vi på inUse använder Miro frekvent för både kollaborativa workshops och kreativ brainstorming.

Men nu är måttet rågat för 3M. I början av året lämnade de in en stämningsansökan mot Miro. Där kräver man de nu på 3 cent för varje virtuell post-it som dess användare brukar i plattformen. Saxat från stämningsansökan:

”Precis som du inte bara kan spela in en film med karaktären Musse Pigg hur som helst, kräver vi upprättelse för vår skapelse, den riktiga post-it-lappen. Om vi inte skapat den fysiska post-it-lappen hade funktionerna i Miro inte alls nått samma höjder, så enkelt är det.”

Miro verkar dock inte speciellt oroliga och har uttalat sig till Wired.

–  I vår bransch handlar det om att förutse behov, och det har vi lyckats med på ett sätt som vi aldrig hade kunnat tro på förhand. Vi är inte rädda för denna stämningen, menar Miros juridiska ombud.

- - - -
Foto av İrfan Simsar på Unsplash