As of October 2023 inUse is officially part of AFRY Experience Studios.
Academy courses continued until 31/12.
For offerings and questions see https://afry.com/en/area/afry-experience-studios.

  — 2 min read

Ny Head of Sales vill samhällsförändra med inUse

Read 1109 times

Daniel Målberg är ny affärsansvarig på inUse med ambitionen att positionera designbyrån i framkanten av projekt som berör socialt ansvar, hållbarhet och tillgänglighet. Han vill också vara “den moderna partnern” – men vad innebär det? Och vad har han egentligen för koppling till NBA-basketlegendaren Magic Johnson?

Träffar man Daniel Målberg är det ingen överraskning att han med sina 1,97 meter en gång har stått på basketplanen hemma i Borås på 90-talet. För den som har koll på sin sporthistoria ringer det kanske en klocka. På slutet av 90-talet gjorde en av världens bästa basketspelare genom tiderna, Magic Johnson, comeback – i just Borås. Den 26 oktober 1999 stegade Magic in i Boråshallen iklädd M7-klubbtröjan. Så frågan är – var Daniel där?

– Magic hörde talas om att jag kommit in på Ekonomprogrammet vid Linköpings Universitet och såg snabbt en chans att få dra på sig den åtråvärda M7 Borås-tröjan. Så, jag började plugga och Magic kom till Borås. Blev laget starkare eller svagare säsongen 98/99? Det låter jag vara osagt, haha.

Det som trots allt är mest relevant för att Daniel idag axlat rollen som Head of Sales på inUse är hans erfarenhet av att jobba med affärsutveckling på olika byråer. Första gången på en renodlad designbyrå var 2012, hos Fjord. 

– Jag lärde mig jättemycket där. Att hålla en högre strategisk nivå i säljet och hur man differentierar sig. Och dessutom en nyttig introduktion till den digitala designvärlden.

Affärsansvarig på inUse

Som affärsansvarig är det många bollar samtidigt – det är uppsökandet, kontaktbyggandet, säljet, matchningen av kompetens och såklart inUse egna mål och förväntningar. Så vad är egentligen det som driver Daniel Målberg i den här rollen?

– Både få utlopp för nyfikenheten och försöka förstå en evigt föränderlig omvärld. Att applicera och använda sig av det i intressanta samtal med duktiga människor som vill göra bra saker. 

– Sälj finns på så många olika ställen och i så olika former. Men för inUse, där vi står nu, så handlar det mycket om att vara nyfiken och visa på viljan att vara hjälpsam gentemot våra kunder och möjliga samarbetsparners. 

Så vad är i ropet nu? Hur låter samtalen och vad är det mycket fokus på.

– AI är såklart en stor del av det som efterfrågas, och för oss på inUse så driver det delvis sättet att jobba tillsammans med moderbolaget AFRY. Vilket jag tror är jättevärdefullt. 

Daniel ser också tydligt att inUse i ännu större utsträckning tar plats i projekt där socialt ansvar, hållbarhet och tillgänglighet är betydande faktorer. 

– Det ligger i vårt DNA, och det tror jag är det viktigaste – att vi vill göra design och det human-centrerade på rätt sätt. Men jag vill placera oss ännu mer i framkant. Det finns en nyansering som jag tror behövs inom exempelvis AI och hållbarhet. Att man hittar olika nivårer, mognadsgrader och appliceringsområden där det kan bidra till skillnad. 

Det moderna partnerskapet

Den moderna partnern är att förstå vad kunderna behöver för stöttning genom hela verksamheten. Att både kunna komma in och coacha och inspirera som konsult, men också att bjuda in till våra relevanta event och utbildningar via inUse Academy som komplement i parnetskapet. 

– Man kan se det i arbetet kring From Business to Buttons-konferensen och inUse Academy. Jag ser det som ytterligare en komponent till att kunna vara relevant i rollen som den “moderna partnern”. Det visar på vår flexibla förmåga att hjälpa kunden stärka sitt team och utvecklas på alla fronter. 

– Det är också upp till oss att känna in vilken grad av designmognad som redan finns, och möta kunden där de står idag. Oavsett om det är kunder som redan jobbat med design i 20 år och har jätteduktiga designers på plats, eller om det är första gången man ska jobba med designdriven utveckling. Vi är relevanta i båda situationer med den bredd vi har.

Kontakta Daniel

– Det är i diskussioner där vi ställer frågor som “Hur passar vi ihop?” och “Vad kan vi lära av varandra?” som vi kan hitta värde för affären. Och att ha kul ihop!

Vill du prata vidare med Daniel om hur vi kan utföra stordåd tillsammans? Eller kanske bara ta ett snack om basketkarriären? Hör av dig via kontaktuppgifter här eller kontakta honom direkt på linkedin.