— 3 min read
Nina Pettersson – ny Head of inUse Malmö
Read 1863 times
Med lång erfarenhet från ett flertal produktbolag och utvecklingssidan kliver Nina Pettersson in som ny Head of Malmö. Hon kommer senast från sitt uppdrag på ASSA ABLOY där hon främst jobbat med mjukvaru- och produktutveckling.
När inUse började leta efter en ny regionchef till Malmö så eftersöktes någon som kunde bidra med energi, nyfikenhet och kontaktnät.
– Det kanske låter som floskler, men vi kände att det var det som Malmö behövde just nu, berättar David Dinka, Head of inUse.
– Första gången jag träffade Nina så levererade hon nästa lite för bra på alla tre punkter, och i de följande mötena och intervjuerna så försökte vi hitta vad som kunde vara fel med bilden. Men vi hittade inget, allt stämde, säger David.
Nina Pettersson kom först i kontakt med inUse i sin roll på ASSA och föll för sättet att jobba med produkten utifrån användarens behov.
– I mötet med inUse fick jag insikt i hur vi jobbar med att sätta krav utifrån användaren och behoven, och inte enbart utifrån affären. Jag har många gånger sett hur man börjar jobba i fel ände och inte når upp till det bolaget faktiskt vill åstadkomma. Och där tycker jag inUse har knäckt nöten, säger Nina.
Gedigen bakgrund
Även om Ninas första officiella dag som Head of Malmö var förra veckan har hon hunnit titta in lite på Malmökontoret och fått en känsla för rollen och kollegorna.
– Det ska bli så kul att få börja i min nya roll! Mina nya kollegor är kreativa och otroligt intelligenta. De har stor erfarenhet och vana av att jobba nära kunderna. Jag känner redan nu, genom de andra cheferna och ledningen att vi är ett team, som jobbar mot gemensamma mål, som ETT InUse.
Nina har i många år jobbat med produktutveckling, inom olika sektorer och branschverksamheter; Det har varit alltifrån telefoner till dialysmaskiner. Inriktningen har dock hela tiden varit på mjukvara – alltifrån inbyggda system till apputveckling, men även större IT-system.
I sin ingenjörsbakgrund och sina tidigare roller, har hon ofta bevittnat utmaningarna med att låta ingenjörerna eller säljorganisationen få definiera vad produkten ska vara. En stor risk, menar hon, är att man lägger tid och fokus på bitar som ibland aldrig når kunden och marknaden – och även om de når ut, så är det inte något kunden eller marknaden värdesätter.
– Vad man tenderar att glömma är ju det som är mitt emellan – användarna. Vad vill folk ha? Varken säljarna eller ingenjörerna är representativa för kunden och användaren. Man missar det som verkligen genererar nytta eller effekt – det som faktiskt genererar ”bang for the buck”.
Perfekt match
En av fördelarna med att ta in en externa designbyrå som inUse är därför just för att man får in en objektiv bedömning och kan leda kunden mot effektmål.
– Jobbar du på produktbolag som designer är du färgad, och man tenderar att bli hemmablind. Det är bra när det kommer in oberoende och utomstående resurser, för att hjälpa till att ta reda på vad som faktiskt är viktigt.
– Jag själv har alltid tyckt att det är viktigt att man skapar rätt produkt utifrån användarens behov, och sätter krav på affären därefter. Ett arbetssätt som inUse etablerat bland sina konsulter.
Med åren har hon gått över mer till ledarskap och ser den nya rollen på inUse som ännu ett steg i den riktningen. Det är framför allt helhetsansvaret som lockar och att få utrymmet att tänka framåt och strategiskt.
– När jag fick reda på vilket företag som kontaktat mig, och vad rollen de erbjöd mig innebar, så sa jag direkt ”JA!”. Jag tror så mycket på affärsområdet och det man försöker förmedla och uppnå med hjälp av god design.
Uppdraget som Nina nu har är att tillsammans med Gabriella Rubin och David de Leon bygga upp ett Malmö-kontor som är det bästa stället i Skåne att utvecklas på som designer.
– Jag kommer in med stor förståelse för kundens bakgrund och problematik och kommer kunna vara ett bra bollplank för denne när det gäller att förstå sina utmaningar, och hur vi på InUse kan hjälpa till att lösa dessa. Jag ser fram emot att jobba tätt ihop med Gabriella och David, säger Nina.
– De tre är ett dreamteam som kompletterar varandra inom design, kultur och affärer, säger David Dinka.
Mer samarbete
Med sin gedigna erfarenhet inom affärsverksamheter på kundsidan blir det naturligt för Nina att till en början även kliva in i rollen som affärsutvecklare för kontoret i Malmö, och hon har redan skapat sig en vision för vägen framåt.
– Framförallt ser jag fram emot att skapa mer och fler samarbeten mellan våra kontorsgränser och med moderbolaget AFRY; Vara en starkare del av organisationen och att vi båda ser nyttan av varandra och säljer in varandra. Tillsammans kan vi erbjuda enorm kompetens som kommer kunna nå fler kunder än vad vi gör idag, och på sätt öka kundkontakten och närvaron i regionen, konstaterar Nina Pettersson, ny Head of inUse Malmö.
– Det är superkul att Nina nu kan börja på riktigt. Jag tror både hon och vi har varit väldigt sugna på att få sätta igång, fyller David Dinka i.