— 1 min read

Nielsen har fel säger Scott

Read 588 times

Läste Nielsen rekommendationer om mobil webdesign när den kom för en vecka sedan. Den lämnade en dålig bismak i munnen på mig och jag började skriva några rader om mina invändningar. Som tur är finns det folk som är snabbare än mig :-)

(För er som inte känner till Nielsen så är han en välkänd profil inom användbarhet och har varit oerhört framgångsrik på att skapa mediautrymme kring sina rapporter och studier.)

Scott Gilbertson sammanfattar Nielsens rapport med citatet (hämtat från Nielsens rapport): Nielsen’s controversial advice can be distilled down to this nugget: “good mobile user experience requires a different design than what’s needed to satisfy desktop users. Two designs, two sites, and cross-linking to make it all work.

Läs gärna Scotts hela artikel eller min sammanfattning nedan:

Why Jakob Nielsen Is Wrong About Mobile Websites

Helt kort poängterar Scott:

  1. Nielsen har tidigare avfärdat "Mobile first" (att man borde utgå med att designa för mobilen) eftersom han hävdar att desktop PC även framöver kommer att vara viktig när man surfar. (Det ena utesluter inte det andra säger Scott).

  2. Nielsen hävdar att en sajt inte kan tillfredsställa användarnas behov i mobilt och stationärt sammanhang. (Fel säger Scott det finns flera responsiva exempel)

  3. Nielsen rekommenderar att man "redirectar" en mobil-surfare till en speciell mobilversion av sajten (Scott svarar med att bara för att man surfar in från en mobil så betyder inte det att jag nödvändigtvis inte vill komma åt viss information. Göm inte utan anpassa innehållet till mobilen.)

  4. Scott rekommenderar att använda bra responsive design för att lösa det mobila sammanhanget.

Om du är intresserad att läsa vad Nielsen skriver:

http://www.useit.com/alertbox/mobile-vs-full-sites.html

Vad tycker du?