— 2 min read

Blockchains, digitala apor & kändisar – allt du behöver veta om NFT

Read 996 times

Så har slutligen blockkedjor – blockchains – börjat visa sig utanför kryptovalutorna. Äntligen är det begripligt för vanligt folk. Eller? Vi försökte gräva i vad som pågår kring alla begrepp som flyger i luften som NFT, Bored Apes och krypto-konst.

Man kan numera köpa en digital bild i filmformatet jpg, som är ett original. Lite som att köpa den fysiska tavlan Mona Lisa. Med blockchain-teknik kan du visa att det är din, du har hela köphistoriken synlig och omöjlig att förstöra. Och denna digitala bild är vad som kallas för en NFT, en Non-Fungible Token, en unik enhet. Varje token motsvarar en unik del i en blockkedja som innebär ett slags digitalt fingeravtryck. 

Ska vi hitta en svensk beteckning – icke utbytbar enhet? Entitet? 

Ett bra exempel för att konkretisera det hela är exempelvis att den 7 februari var originalnoterna – en digital version av dem –  till Paul McCartneys låt Hey Jude till försäljning på digital auktion. Det är en av John Lennons söner, Julian Lennon, som säljer den. Kuriosa är att låten först gick under beteckningen Hey Jules och var en sång för att trösta Julian i föräldrarnas separation då pappan lämnade mamman för Yoko Ono.

NFT – bra för konst och design?

Generellt diskuteras om dessa unika NFT-enheter av konst och dylikt är något bra för konstvärlden? Några säger att det bara är pur kommersialism och inte har med konst att göra, andra att det öppnar upp för nya spännande aktörer. Sanningen ligger väl mitt i, i vanlig ordning.

Liknande diskussioner som "Vad är det bra för?", "Behövs det ens?" eller "Är det verkligen bra?" har vi tidigare sett om kryptovalutorna. Och det är ju, precis som för NFT-enheterna, blockchain-tekniken som ligger bakom och som möjliggör hela systemen. Möjligtvis kan man tänka sig att acceptansen kommer öka i takt med att blockchain-tekniken letar sig in på fler och fler tillämpningsområden. Först kryptovalutor, sen konst, sen... ja, frågan är vad som blir nästa område.

Digitala apor & kändisar

Men okej, nu kanske vi vet ungefär vad NFT är och vad som pågår, men vad har det med apor att göra? Vi kunde nyligen läsa i Dagens Nyheter att det fanns en ny grej kring att köpa digitala bilder av apor till hiskeliga summor. Det var NTF:er, unika digitala illustrationer av apor. Att det blivit extra uppmärksammat är på grund av att väldigt välbemedlade personer köpt dessa, bland annat fotbollsstjärnor. Exempelvis köpte den förre detta Chelseaspelaren John Terry en bild på julafton för 300 000 kronor.

Digitala ap-bilder.
"Bored Ape Yacht Club" har snabbt blivit en av de mest prestigefyllda NFT-kollektionerna i världen.

Och steget därifrån är inte långt till att det skapas klubbar för dem som har tillräckligt med pengar för att ha köpt väldigt dyra apbilder som “Bored Ape Yacht Club” exempelvis. Så det är kanske det minst spännande med alltihop – att det finns klubbar för rika personer, som exkluderar andra. 

Varför är det så vansinnigt dyrt då? Det kan man ju såklart undra. Att det är exklusivt och unikt räcker ju inte. Det handlar ju om hajpen också. Ni som kan er finans- eller tulpanhistoria känner ju till tulpanmanin på 1600-talet, som ofta räknas som världens första spekulationsbubbla. Där ledde handel med tulpanlökar till att folk fick sälja hus och mark för att köpa lök och Nederländerna gick så småningom in i ekonomisk depression. Om NFT har en sådan framtid återstår att se.

Bortsett från allt detta –  för oss som gillar tech, innovation och nyheter så är det ju kul att alla nu kan fixa och kränga unika bilder. Jag har börjat sälja unika saker lite för att man kan. Och jag slipper stå och frysa på ett hötorg – jag säljer min konst via en app.


Man kan absolut se blockchain-teknik som ett designmaterial. Vill du prata design, nya designmaterial och möjligheter och se hur det kan skapa värde i ditt företag – prata med Pontus Wärnestål på inUse.