Skip to main content

  — 1 min read

Lisa Johansson – ny designer på inUse

Read 631 times

Idag välkomnar vi Lisa Johansson till oss. Lisa jobbar på vårt Göteborgskontor och älskar att jobba från ax till limpa. Med start i användarna och strategi, ända till att utvärdera det färdiga produkten.

Vad har du jobbat med tidigare?
– Jag kommer från user research-hållet. Jag har jobbat med alltifrån produktdesign, 3D branding och research till strategi, trender och service design, men alltid med användaren i fokus. 

Har du något drömprojekt?
– Jag drömmer ihop nya projekt hela tiden! Men skulle nog säga att ett drömprojekt för mig kanske inte handlar så mycket om vad som designas, utan snarare om processen. Ett drömprojekt för mig är att få vara med hela vägen från första tankarna till användarstudier och strategi, ända tills att utvärdera färdig produkt. Det är tyvärr inte så vanligt.

Berätta om en rolig tjänst eller produkt som du varit med och utvecklat.
– För ett par år sedan gjorde jag ett projekt för Dorel Juvenile (som bl.a äger MaxiCosi och Quinny) som ville etablera sig i Asien och ville undersöka hur marknaden för barnvagnar och bärselar såg ut i Kina, Sydkorea och Japan. 

Det var ett projekt som var intressant på många sätt. Till exempel använde oss av "satellite ethnography", det vill säga all research gjordes över internet via mobil appar, videolänk osv, där vi gav uppgifter som deltagarna själva dokumenterade, och vi följde upp med frågor. Vi rekryterade designers/researchers till vårt team från länderna för att försäkra oss om att vi förstod de kulturella skillnaderna. Och tur var det! För vi hade aldrig kunnat gissa oss till varför föräldrar i Sydkorea väljer barnvagnar utefter hur väl fjädringen/stötdämpningen är. Alla länder har något specifikt föräldrar oroar sig för lite extra, och i Sydkorea är det utvecklingen av hjärnan. Barn ska absolut inte skakas om i sina vagnar. Vi lärde oss också att ha en mugghållare på vagnen kan uppfattas lite som av en statussymbol eftersom take-away kaffe är ganska dyrt och lite lyxigt.

Våra insikter användes för att ta fram en strategi för att etablera sig på den asiatiska marknaden, men kom även att influera designen av både  produkter och tjänster för Kina, Sydkorea och Japan. Ett mycket roligt och intressant projekt att jobba i! 

Vad är dina styrkor som designer?
– Jag tror att det skulle kunna vara att jobba hela vägen från helhetsperspektiv till små detaljer, och i processen tolka & omvandla insikter till resultat som utmanar hur folk tänker, agerar och upplever produkter och tjänster.