— 2 min read

Ny workshop hjälper din verksamhet komma i gång med AI

Read 1639 times

Det finns många vinster med att integrera AI i designarbetet. Men det kan ibland vara svårt att veta var man ska börja. I workshopen ”Integrera AI-teknologier i tjänsteutveckling” får deltagarna verktyg och metoder för att starta arbetet med AI. Nyligen hölls den på Mat.se med mycket lyckat resultat.

Kontakta Chris Hofstetter på inUse Academy om du också vill genomföra en AI-workshop

Workshopen genomförs hos kunden under en halvdag och innehåller flera olika delar. Tillsammans med deltagarna går man bland annat igenom datastrategi och maskininlärning som knyter an till både värde och effekt. 

Pontus Wärnestål är Design Director på inUse och expert på människocentrerad AI. Han är den som håller i AI-workshopen och berättar att han lägger stor vikt vid att deltagarna får grundläggande verktyg för att konkret komma i gång med att integrera AI-teknologier i sin tjänsteutveckling. 

Johanna Ahlén var en av deltagarna när workshopen hölls hemma hos Mat.se.
— Jag tar med mig hur viktigt det fortfarande är med människan i centrum. Det viktigaste är att ge kunden ett incitament för att få dem att ge oss data – så att vi kan ge tillbaka den optimala användarupplevelsen baserat på AI, säger Johanna Ahlén försäljningschef B2B på Mat.se.

Och att workshopen hölls på plats ute i verksamheten gjorde förutsättningarna extra bra för att Mat.se skulle få ut så mycket som möjligt, menar Johanna Ahlén. 

— Det var högt i tak och både snabba och djupa dialoger. Det var en mix av deltagare med de i ledande befattning, designers, utvecklare och projektledare och hela gruppen fångades upp av workshopledaren.
 

AI används i många olika sammanhang

Kajsa Westberg är UX Designer på inUse och var facilitator vid workshopstillfället hos Mat.se.

— Många tycker AI är ett stort begrepp och det kan vara svårt att veta var man ska börja. Under workshopen utgick vi från effektkartan och innoverade och tog tillsammans fram olika idéer. Det kunde till exempel handla om att minska matsvinnet, berättar hon.

Redan idag används AI i många olika sammanhang runt omkring oss. Till exempel i teknologin som gör personaliserade rekommendationer på Netflix möjliga och innebär att tjänsten kan ge bättre rekommendationer ju mer du betygsätter. Ett annat exempel är då google translate live-översätter skyltar. I workshopen får deltagarna grundläggande kunskaper i AI och tillsammans med Pontus Wärnestål utvecklas olika idéer utifrån scenarier med avstamp i verksamhetens särskilda förutsättningar. Och kursen gör det också möjligt att jobba med AI i en tvärfunktionell grupp. 

— Deltagarna var från flera olika avdelningar, marknad, affärsutveckling, försäljning, kampanj, sortiment och design. Tillsammans jobbade vi i flera steg och presenterade sedan vad vi kommit fram till för varandra, vilket var jätteinspirerande. Efter att vi konceptualiserat några av idéerna fick vi återkoppling från Pontus Wärnestål som coachade oss att tänka ännu lite mer innovativt, berättar Kajsa Westberg.

— En del i workshopen är också att säkerställa så att deltagarna får med sig konkreta idépaket när vi är klara, säger Pontus Wärnestål. 

— Jag tar med mig Pontus Wärneståls engagemang och inspiration som spreds vidare till gruppen, säger Johanna Ahlén.
 

Här kan du läsa mer om kursen och även anmäla dig

LÄSTIPS: ”AI är inte längre något som finns i framtiden”