— 3 min read
Den ultimata guiden till Service Design
Read 9891 times
Tjänstedesign – eller Service Design – är en samling metoder som går ut på att ta ett helhetsgrepp om en användares beröringspunkter och interaktioner med en organisations tjänster och varumärke. För dig som är nyfiken på tjänstedesign finns det väldigt mycket material i form av böcker, artiklar, videoklipp och bloggposter att tillgå. Du kan även gå kurser, och en del högskolor och universitet har kurser på både grund- och avancerad nivå i tjänstedesign.
Det finns ett stort intresse för Service Design, och det finns massor av information att ta del av. I det här inlägget har jag fokuserat på böcker och artiklar som jag tyckte var användbara under mina år inom området. (Det finns massor av poddsändningar och fantastiska samtal på YouTube och Vimeo också, men mer om det en annan gång).
Så, här har jag listat mina lästips, löst ordnade från grundläggande material till mer avancerat.
Level 1: Insteg
Supersnabb introduktion till några av de mest centrala och mest kända begreppen inom tjänstedesign: Design Thinking, Kundresekarta (Customer Journey Map), customer experience och service blueprints.
Om du vill få ett snabbt hum om vad fältet handlar om, så är följande artiklar bra insteg:
- Design Thinking 101 – Nielsen Norman Group
- When and how to create customer journey maps – Nielsen Norman Group
- “Blueprints are the gateway drug to Service Design — Adaptive Path’s Guide to Service Blueprinting
- Service Blueprints definition — Nielsen Norman Group
- McKinsey (2017). Customer Experience: New capabilities, new audiences, new opportunities.
Gör!
Läsa är bra. Göra är också bra. Gör ut Customer Journey Maps och Service Blueprints så ofta du kan. Vill du ha praktiska tips genom en kurs, kontakta inUse Academy. Har du andra tankar eller idéer om tjänstedesign, kundresekartläggning eller något annat så finns vi här för att hjälpa dig.
Level 2: Uppvärmning
När du känner dig varm i kläderna, så föreslår jag att du börjar med att läsa följande artiklar:
- The Principles of Service Design Thinking — Interaction Design Foundation.
- Service Blueprints — Communicating the Design of Services | Interaction Design Foundation
Nu börjar du bli nyfiken på konkreta verktyg, metoder och tekniker. Ta då en vända in i de här tre matnyttiga resurserna:
- Service Design Tools
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. (2018). This is Service Design Doing.
- Kimbell, L. (2014). Service Innovation Handbook. BIS.
Och om du fortfarande har intresset i behåll efter den läsningen, och vill börja studera ämnet ordentligt, så föreslår jag dessa tre klassiker:
- Polaine, A. et al. (2013). Service Design — From Insight to Implementation.
- Penin, L. (2018). An introduction to service design: Designing the Invisible. Bloomsbury.
- Stickdorn, M., Schneider, J. (2012). This is Service Design Thinking.
Och för läsning i ämnet på svenska så är denna bok riktigt bra:
- Holmlid, S., Wetter-Edman, K. (2021). Tjänstedesign – principer och praktiker. Studentlitteratur.
I det här stadiet skulle jag också uppmuntra dig till att läsa ikapp om design och informatonsteknologi och dess historia. För att kunna föreställa oss framtidens riktning, behöver vi även se tillbaka och identifiera historiska vektorer. Två snabba sätt att få en bra överblick är följande artiklar på Medium – och varför inte passa på att läsa ursprungsartikeln om Service Blueprints från 1980-talet när du ändå är igång!
- Szczepanska, J. (2017). Design thinking origin story plus some of the people who made it all happen.
- Service Design Magazine (2018). A Tiny History of Service Design.
- Shostack G. L. (1982). How to Design a Service: European Journal of Marketing: Vol 16, No 1
Illustration av: Idean. Läs deras artikel (på engelska) om fördelarna med att använda Tjänstedesign inom sjukvården.
Level 3: Ut i det fria
Dåså, nu är du redo att se dig om efter mer material på egen hand. Dessa förslag (i alfabetisk ordning, så välj hejvilt om du känner för det) är bra startpunkter för ditt fortsatta äventyr i ämnet.
- Brown, Tim, and Barry Katz. 2011. Change by Design. Journal of Product Innovation Management 28 (3): 381–83.
- Diller, Steve, Nathan Shedroff, and Darrel Rhea. 2005. Making Meaning: How Successful Businesses Deliver Meaningful Customer Experiences. New Riders.
- Diller, Steve, Nathan Shedroff, and Sean Sauber. 2016. Blind Spot. Rosenfeld Media.
- Goodman, Elizabeth, Mike Kuniavsky, and Andrea Moed. 2012. Observing the User Experience: A Practitioner’s Guide to User Research. Elsevier.
- Heath, Chip, and Dan Heath. 2007. Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die. Random House.
- Heath, Chip, Heath, Dan. 2017. The Power of Moments: Why Certain Experiences Have Extraordinary Impact. Simon and Schuster.
- Kalbach, James. 2020. Mapping Experiences. O’Reilly Media.
- Kolko, Jon. 2012. Wicked Problems: Problems Worth Solving. Ac4d Austin Center for Design.
- Lichaw, Donna. 2016. The User’s Journey: Storymapping Products That People Love. Rosenfeld Media.
- Lusch, Robert F, and Stephen L Vargo. 2014. Service-Dominant Logic: Premises, Perspectives, Possibilities. Cambridge University Press.
- Martin, Roger, and Roger L Martin. 2009. The Design of Business: Why Design Thinking Is the next Competitive Advantage. Harvard Business Press.
- Meroni, Anna, and Daniela Sangiorgi. 2016. Design for Services. Routledge.
- Pine, B Joseph, and James H Gilmore. 2011. The Experience Economy. Harvard Business Press.
- Quesenbery, Whitney, and Kevin Brooks. 2010. Storytelling for User Experience: Crafting Stories for Better Design. Rosenfeld Media.
- Risdon, Chris, and Patrick Quattlebaum. 2018. Orchestrating Experiences: Collaborative Design for Complexity. Rosenfeld Media.
- Sangiorgi, Daniela, and Alison Prendiville. 2017. Designing for Service: Key Issues and New Directions. Bloomsbury Publishing.
- Torres, Teresa. 2021. Continuous Discovery Habits: Discover Products That Create Customer Value and Business Value. Product Talk LLC.
- Welchman, Lisa. 2015. Managing Chaos: Digital Governance by Design. Rosenfeld Media.
Level 4: Och sen…?
Tjänstedesign är ett område som rör sig snabbt och förändras kontinuerligt. Därför är det nästintill omöjligt att hela tiden hålla den här listan komplett och uppdaterad. Som en Level 4-spelare har du förmågan att söka och hitta bra saker på egen hand. Om du vill ligga i framkant, håll koll på akademiska tidskrifter inom olika områden såsom marknadsföring, informatik, HCI, företagsledning m.m. Det är charmen med ett tvärvetenskapligt område!
Lycka till och hör av dig om du har egna tips på läsning som du tycker borde finnas med i listan.