Skip to main content

  — 4 min read

Den ultimata guiden till Service Design

Read 2892 times

Tjänstedesign – eller Service Design – är en samling metoder som går ut på att ta ett helhetsgrepp om en användares beröringspunkter och interaktioner med en organisations tjänster och varumärke. För dig som är nyfiken på tjänstedesign finns det väldigt mycket material i form av böcker, artiklar, videoklipp och bloggposter att tillgå. Du kan även gå kurser, och en del högskolor och universitet har kurser på både grund- och avancerad nivå i tjänstedesign.

Det finns ett stort intresse för Service Design, och det finns massor av information att ta del av. I det här inlägget har jag fokuserat på böcker och artiklar som jag tyckte var användbara under mina år inom området. (Det finns massor av poddsändningar och fantastiska samtal på YouTube och Vimeo också, men mer om det en annan gång).

Så, här har jag listat mina lästips, löst ordnade från grundläggande material till mer avancerat.

Level 1: Insteg

Supersnabb introduktion till några av de mest centrala och mest kända begreppen inom tjänstedesign; Kundresekarta (Customer Journey Map), Design Thinking, Service Blueprint och Experience mapping. 

Om du vill få ett snabbt hum om vad fältet handlar om, så är följande artiklar bra insteg:

Gör!

Läsa är bra. Göra är också bra. Gör ut Customer Journey Maps och Service Blueprints så ofta du kan. Vill du ha praktiska tips genom en kurs, kontakta inUse Academy. Har du andra tankar eller idéer om tjänstedesign, kundresekartläggning eller något annat så finns vi här för att hjälpa dig.

Level 2: Uppvärmning

När du känner dig varm i kläderna, så föreslår jag att du börjar med att läsa följande artiklar:

Och om du fortfarande har intresset i behåll efter den läsningen, och vill börja studera ämnet ordentligt, så föreslår jag dessa tre klassiker:

Och för läsning i ämnet på svenska så är denna bok riktigt bra:

I det här stadiet skulle jag också uppmuntra dig till att läsa ikapp om design och informatonsteknologi och dess historia. För att kunna föreställa oss framtidens riktning, behöver vi även se tillbaka och identifiera historiska vektorer. Två snabba sätt att få en bra överblick är följande artiklar på Medium: 

Illustration av: Idean. Läs deras artikel (på engelska) om fördelarna med att använda Tjänstedesign inom sjukvården.

Level 3: Ut i det fria

Dåså, nu är du redo att se dig om efter mer material på egen hand. Något av dessa förslag (i alfabetisk ordning, så välj hejvilt om du känner för det) skulle kunna vara en god startpunkt för ditt fortsatta äventyr i ämnet.

Det finns även en ny samling (2020) av rekommenderad läsning ihopplockat av The Service Design show här: https://www.servicedesignshow.com/recommended-books/

Level 4: Och sen…?

Tjänstedesign är ett område som rör sig snabbt och förändras kontinuerligt. Därför är det nästintill omöjligt att hela tiden hålla den här listan komplett och uppdaterad. Som en Level 4-spelare har du förmågan att söka och hitta bra saker på egen hand. Om du vill ligga i framkant, håll koll på akademiska tidskrifter inom olika områden såsom marknadsföring, informatik, HCI, företagsledning m.m. Det är charmen med ett tvärvetenskapligt område!

Lycka till och hör av dig om du har egna tips på läsning som du tycker borde finnas med i listan.