— 2 min read

Inspirationsfrukost med Pontus Wärnestål –  “Hjälp! Varför köper ingen min produkt?”

Read 875 times

​​​​​​​Välkommen till inUse kontor i Göteborg, den 25 november, för en inspirationsfrukost tillsammans med Pontus Wärnestål i syfte att hjälpa dig som företagare med din produkt eller tjänst.

I en digitaliserad värld är det avgörande att du stöder dina kunder i att hantera ett komplext utbud av produkter och tjänster så att de passar in i deras vardag. Människor värderar genomtänkta lösningar som hjälper dem med deras problem i vardagen.

— Även om en produkt kan vara uppskattad, så ligger värdet inte i produkten, utan i användningen av tjänsten genom en väldesignad kundresa. Kunder betalar ju faktiskt inte för själva produkten, utan för någon form av måluppfyllelse. Så hur designar man för detta? säger Pontus Wärnestål.

Varför ser du ett behov av den här föreläsningen och vägledningen just nu?
— På ett sätt är den här typen av tankar alltid aktuella! Men just nu finns stora möjligheter att koppla tjänster till digifysiska produkter och använda sig av AI för att förbättra kundupplevelsen och kunskapsinhämtning. Därför är det extra relevant just nu.

Vad kan man förvänta sig från din inspirationsfrukost, i tre bullets? 
— Förstå logiken bakom varför man bör fokusera på tjänst, konkreta tips på hur man arbetar med kundcentrerad tjänsteupplevelse och exempel på verktyg och metoder.

Du var alldeles nyligen och föreläste om digital tjänsteinnovation och AI på Woxsen University i Indien. Finns det några upplevelser som du tar du med dig från din vistelse där, kopplat till den här kommande föreläsningen?
— Woxsen är urstarka på fysisk produktdesign vilket är väldigt inspirerande att få ta del av. Exempelvis fick jag förmånen att coacha designinsatsen för en lättgående robust terrängmotorcykel för skogvaktare i skyddade djungelområden. Efter designkritik och iterationer landade vi i att lägga till en spårardrönare som hjälper skogvaktaren att få överblick över tät djungel och samtidigt samla in data via infraröd kamera om djur- och människorörelser i området. Det gör att motorcykeln inte bara är en produkt i sig själv, utan blir en integrerad del i en större datainsamlingsinsats för att lära sig mer om aktivitet i parkerna – samtidigt som GPS och drönare hjälper skogvaktaren i realtid. Denna kunskap används för att förstå ekologin i djungelområdet bättre samt bekämpa tjuvskytteverksamheten över tid. Besöket här stärkte min tes om att se produkter som en delkomponent i ett större tjänsteerbjudande.

Upplever du några globala skillnader som vi kan lära oss utav i Sverige, när det kommer till produkter & tjänster?
— Sverige kan bli mycket bättre på att korta avstånden mellan aktörer och overheaden i innovationsprojekt. Forskare och designers behöver vara snabbare, mer pragmatiska och ha närmare och tätare kontakt med brukarna och samskapa tjänster och produkter mer lättrörligt.

Anmäl dig till inspirationsfrukosten

Pontus Wärnestål är till vardags Design Director på inUse och docent i digital tjänsteinnovation vid Högskolan i Halmstad. Han har forskat och arbetat med tjänstedesign i drygt 20 år och kommer att ge dig tips och verktyg för att designa en helhetsupplevelse för dina kunder.

inUse bjuder på vegetarisk frukost, meddela i anmälan om du vill ha specialkost!

Gör din anmälan här.