— 1 min read

Hemma hos – kursen på Annevo stärkte gruppen och vässade kunskaperna i Service Design

Read 629 times

De flesta utbildningar som inUse Academy erbjuder går att genomföra som Hemma hos-kurser. Kursledare från inUse kommer då ut till verksamheten och kan anpassa upplägget efter behovet i gruppen. Nyligen besökte Joakim Sakaria och Pontus Wärnestål, två av våra rutinerade utbildare, Göteborg och Annevo.

Kontakta Henrik Åkesson för mer info om Hemma hos-kurserna!

— Jag tycker att kursen var toppen med en mix av teori, diskussion och övningar. De två packade dagarna gick nästan för fort men gav oss verktyg att ta med oss framöver. Det var extra fint att kunna köra kursen på Annevos kontor och att träffa kollegorna igen. Och framförallt att kunna diskutera design, metoder, utmaningar och erfarenheter ihop, säger Elin Karlsson UX-designer på Annevo. 

— Det var mycket värdefullt att ha kursen här på plats och det var ett önskemål från våra UX-designers som gick kursen, berättar Alexandra Hellekant, Business Area Manager på Annevo.

Annevo erbjuder tjänster inom mjukvaruutveckling och design och det var nio av deras UX-designers som gick tvådagars-kursen i Service Design. Vid tillfället blandades teori och praktik och deltagarna fick bland annat lära sig mer om hur designmetodik kan hjälpa till vid problemlösning och hur användarfokus kan bidra till att utveckla organisationer. Det gavs också tillfälle att jobba med case och deltagarna fick prova olika metoder och kundresor.

Anpassar kursen efter deltagarnas behov 

Det speciella upplägget har många fördelar som gör varje kurstillfälle unikt.

— Vid en Hemma hos-kurs anpassar vi innehållet och deltagarna kan applicera kursen till sitt sammanhang och organisation. När man gör det tillsammans med sina kollegor handlar reflektionerna och lärdomarna lite mer om där man står. Man hämtar kraft hos varandra, berättar Joakim Sakaria som är Servicedesigner på inUse och en av dem som håller i kursen. 

Innan Hemma hos-kurserna genomförs går kursledarna alltid igenom upplägg och önskemål tillsammans med kunden.

— Flera veckor innan pratar vi igenom upplägg och case och stämmer av förväntningar och önskemål. Hemma hos-kurserna är ett jättebra tillfälle att få kursen skräddarsydd för kunden. Det är också ett tillfälle för deltagarna att teambuilda då de jobbar ihop under två dagar, säger Pontus Wärnestål, Director of Human-Centered AI på inUse och som också leder kursen.

— De som deltog är erfarna UX-designers och de var väldigt taggade och ville fördjupa sig i designområdet Service Design. Vi hade möte om förväntningar och vad vi önskade få ut av kursen. Det var väldigt viktigt för oss, säger Alexandra Hellekant.

— Jag kan absolut rekommendera den till andra. Upplägget att de kom till oss var jättebra. Då kunde vi också jobba mycket med gemenskapen på Annevo, säger Alexandra Hellekant.

Är ni också sugna på att både teambuilda och gå en kurs som är anpassad för er verksamhet? Spana in vilka kurser som InUse Academy erbjuder här.