As of October 2023 inUse is officially part of AFRY Experience Studios.
Academy courses continued until 31/12.
For offerings and questions see https://afry.com/en/area/afry-experience-studios.

  — 1 min read

Framtidens bilar del II – När UX blir viktigare än prestanda

Read 1645 times

Som lite av en bilnörd har jag länge fascinerats över hur ingenjörer får ut mer och mer effekt ur dagens motorer, samtidigt som de drar mindre och mindre drivmedel. Men när det nu börjar komma en uppsjö av hybrider och elbilar på marknaden, som bland annat BMW:s i-serie och Tesla, får jag ännu en anledning att grotta ner mig i bilarnas värld som UX-designer.

Snart kommer motorn inte längre att vara den del av bilen man skryter med inför sina kompisar. Vi kommer inte längre att stå och lyfta upp huven.

Istället kommer vi att sätta igång instrumentpanelen och visa hur bildens UI flyter och synkar sig med våra portabla enheter. Det blir bilens UX som helhet som helt enkelt blir viktigare än "gamla" prestanda som motorn. Det betyder att vi som UX-designer kommer att få en större roll när nästa generations bilar utvecklas och vi går in i generationen med "smartcars".

Föreställ dig självkörande bilar som enkelt synkar sig med din handhållna enhet. Du knappar eller talar in ett enkelt kommando och skickar iväg bilen till butiken för att hämta den matkasse du beställt. När bilen kommer fram får du ett meddelande och du kan enkelt låsa upp bakluckan så butikspersonalen kan placera dina kassar i bagaget.

Tänk dig ett UI som i förväg vet vad du vill justera och förbereder den funktionen åt dig på instrumentpanelen. Bilar som pratar med varandra och berättar om vägens tillstånd. Har de skett någon olycka? Är de köer framför dig börjar bilen söka efter en alternativ rutt för att undvika kön.

Jag tror att de kommer bli själva synkningen mellan bilen och din smartphone som kommer att bli en av de viktigaste parametrarna som man som köpare kommer att behöva ha med vid val av bil. Med andra ord, det jag tror kommer att bli bilföretagens nästa konkurrensfaktor är hur de utformar sina UI och den totala UX-upplevelsen.

Jag ser inte längre att det enbart är ingenjörerna som är ansvariga för den där perfekta bilupplevelsen. Jag ser en värld där ingenjörer tillsammans med UX-designer blir lika viktig. En framtid där UX-designern får möjligheten att tillföra något nytt åt förarupplevelsen och fordonsindustrin.