— 2 min read

Detta är Metaverse – en snabb introduktion

Read 1230 times

Facebook bytte namn och ännu fler började prata Metaverse. För dig som inte är helt bekant med vad det är kör vi en liten introduktion. Är det dataspel? Är det relevant för designers och finns det affärsvärden? Är det ens roligt?

Det vanligaste sättet att förklara vad Metaverse innebär är att säga: “Det är som ett dataspel, du har en figur som går omkring i en två- eller tredimensionell värld”. Världen ska dessutom innehålla funktioner och tjänster som är kopplade till andra delar av vårt liv. Ett exempel är när artisten Travis Scott genomförde en virtuell “in-game”-turné i spelet Fortnite.

För unga personer är detta inget konstigt, gränsen mellan internet och den fysiska världen har för länge sedan suddats ut. 

För vissa mindre unga personer är det inte heller så konstigt. I alla fall om man var en av dem som ramlade in i 2nd Life för 15-20 år sen. Det var och är, precis som Metaverse, ett digitalt universum där du går omkring med hjälp av en avatar och kan göra saker som du kan relatera till i ditt vanliga liv. En personlig anekdot är att jag för 15 år sedan hade en spelning i 2nd Life med min musikavatar. Det var lite som att spela i radio med specialeffekter. Konserten slutade i och för sig med att jag ramlade av scenen och kunde för mitt liv inte få kontrollerna att lyda så att jag kunde komma upp igen. Så jag stod i ett hörn och trampade tills alla gick hem. 

100 miljarder US-dollar

Managementkonsultföretaget Boston Consulting Group, BCG, förväntar sig en kraftig ökning av tillväxten för produkter och tjänster inom metaverse. 

– Marknaden för augmented reality, AR, kommer att överstiga 100 miljarder US-dollar i år, säger BCG-partner Tibor Mérey i den tyska affärstidningen Capital

”Förkroppsligat internet”

En som också uttalat sig om framtiden är Metas (ja, alltså före detta Facebooks) vd Mark Zuckerberg. ”Metaverse är ett förkroppsligat internet som du är inne i snarare än att bara titta på”, och han tror att det ”kommer att bli efterföljaren till det mobila internet”.

Det kommer även påverka arbetsmarknaden såklart. Meta har gått ut med att de ska anställa 10 000 ingenjörer bara i Europa. Så att ha något med ”tech” på sin CV kommer även i fortsättningen vara åtråvärt.

Som så mycket annat kommer termen, och delvis idén, från Sci Fi-litteraturen. År 1992 användes begreppet i romanen Snow Crash av Neal Stephenson. Sen kom många andra att följa och använda uttrycket inom genren, och så småningom blev det, öum, verklighet. Vi kan diskutera verklighetsbegreppet och vad det innefattar i ytterligare en vecka, men vi lämnar det därhän i den här texten.

För oss tech-entusiaster känns det kul och spännande med ett nytt universum. Vart ska det ta vägen? Vad kommer det utvecklas till? Men en tanke som får en att stanna upp, är att det är ett parallellt universum på gång där personer i kritstrecksrandiga kostymer sitter i virtuella styrelserum och fäktas med ljussablar… Det är en parallell verklighet som inte behöver skapas, den finns redan. Men förhoppningsvis kan det innefatta roligare saker också. 


Något som står klart är att Metaverse redan finns och sannolikt kommer att växa. Därmed kommer det behövas design – i olika led, på olika nivåer och på olika sätt. Den vettigaste approachen är att det är användarcentrerad design, det är ju människor som ska leva och verka i detta universum. Det påverkar designers och designers behövs. Vill du prata om hur detta område kan utvecklas för ert företag och hur det kan designas på bästa sätt – ta kontakt med oss på inUse.