— 3 min read

De förutsåg transformationen men försvann ändå – 10 år sedan Kodak gick i konkurs

Read 809 times

Uttrycket “Kodak Moment” gick från att vara en bra slogan om foto – till ett skamligt ögonblick i företagsledning. 10 år efter konkursen av det en gång framgångsrika företaget skriver vi om lärdomar och hur svårt det kan vara att göra transformationen vid rätt tid, på rätt sätt – även om man verkar ha alla fakta som krävs.

Tänk dig att på ditt blomstrande företag utvecklar en anställd en produkt på det nya spännande teknikområdet. Du gör samtidigt omfattande analyser av marknad och framtidsutsikter och identifierar möjligheter. Du verkar dessutom ha flera år på dig att göra en transformation. Och företagets grundare, förvisso för länge sen, gjorde flera transformationer för att hänga med, så kulturen kan te sig grundläggande sund.

Ändå dundrar du så småningom ändå rakt in i konkursen. Vad är lärdomen? Till att börja med att det inte är så lätt att fatta rätt beslut i rätt tid. Fler lärdomar kommer vi till längre ner i artikeln. 

Historien om det blomstrande företaget handlar om Kodak. För det finns många detaljer i den storyn som är vettiga att ta till sig. Det är mer än “Höhö, de fattade inte att det var digitalt som var på gång, så de konkade”, som det ibland har låtit.

En ingenjör på Kodak var först 

För även om analog film var Kodaks kärnverksamhet, så var den förste som skapade en digitalkamera en ingenjör på Kodak. När man läser det, är en första tanke sannolikt: “Va? Men varför blev inte det starten på en digital succé inom kamerateknik?”. Hur Steve Sasson bemöttes finns det lite olika historier om, enligt honom själv i en intervju i New York Times fick han ett visst mottagande angående sin kamera:

– Den var gullig, men berätta inte om den för någon.

Kodak main building.

Oavsett så är det ett faktum att redan 1975 hade Kodak en digital kamera i sina händer. Och man fortsatte att lägga ner stora summor, miljarder, på utveckling av digitala kameror.

Det fanns dessutom fler tecken på att det rådde en vakenhet kring det nya som var i antågande i organisationen. 

Goda och dåliga nyheter

Vince Barabba, Head of Market Intelligence, gjorde på 1980-talet djupgående research som undersökte kärn-teknologin kring fotografisk film kontra digitalt fotografi. Och resultaten innehåll både goda som dåliga nyheter. De dåliga var att digitalt fotografi hade potentialen att ersätta Kodaks etablerade filmbaserade affär. De goda var att det skulle ta ganska lång tid, de hade kring tio år på sig att förbereda och genomföra transformationen.

CEO George Fisher, såg det digitala genombrottet komma, och 1996 investerade man tungt, 2 miljarder dollar, på forskning och utveckling av digital bildhantering. De gjorde det emellertid innan de såg hur marknaden utvecklade sig. Bland annat stod sedan 10 000 digitala kiosker där man kunde skriva ut bilder från digitala format hos Kodaks partnerbutiker, vilka aldrig slog igenom och användes ordentligt. Det var teknik som trots allt var alltför fast i Kodaks gamla tänk kring hur man betedde sig med bilder, fast i en analog idévärld med papperskopior av foton.

Bilden flyttade in i telefonen

En sista spik i Kodak-kistan brukar anges vara när bilderna flyttade in i telefonerna, att man helt missade det. Men det stämmer inte fullt ut.

2001, innan Facebook alls fanns, köpte man Ofoto – en bilddelnings-sajt. En möjlighet, en satsning som så här efteråt ser ut att ligga bra i tiden. Att i fantasin följa detta från uppköpet till att Kodak rebrandade sajten till “Kodak Moments” och där använde sin klassiska slogan 

“Dela minnen, dela livet”

är inte så vansinnigt, faktiskt. Det fanns ju förutsättningar, det var på många sätt nära till hands. Men ändå långt borta visade det sig. I verkligheten var man fast i sin idé om vad huvudaffären måste vara. Kodak använde Ofoto till att förmå folk att betala för att printa ut sina digitala bilder. 

Ofoto såldes under Kodak-konkursen för mindre än 25 miljoner dollar i april 2012. Samma månad köpte Facebook Instagram för en miljard dollar.

Så sammanfattningsvis: Kodak, var på en del sätt med i förflyttningen av tekniken, men att själva affären också flyttade, det missade man. 


Materialet till denna artikel kommer från Harvard Business Review och Forbes, och en rekommendation i Forbes-artikeln är att läsa Vince Barabbas, den tidigare CEO:n på Kodaks, bok: The Decision Loom: A Design for Interactive Decision-Making in Organizations. Den innehåller utöver storyn en del råd hur man som företag kan undvika sina egna Kodak Moments. 

Kodak grundades av George Eastman och Henry A. Strong den 23 maj, 1892.


Vill du ta hjälp av inUse för att säkerställa affären för ditt företag, eller kanske göra research för en transformation? Kontakta oss här!
 

Källor:

https://hbr.org/2016/07/kodaks-downfall-wasnt-about-technology

https://www.forbes.com/sites/chunkamui/2012/01/18/how-kodak-failed/?sh=645de8906f27