— 2 min read

AsthmaTuner vann förra årets inUse Award: "Ett kvitto på att vi var på rätt väg"

Read 552 times

Nu är det hög tid att nominera till priset för Sveriges bästa användarupplevelse som utses på inUse Award. Förra året tog AsthmaTuner hem vinsten. Och för teamet bakom blev det ett kvitto på att de var på rätt väg.

Vem tycker du förtjänar utmärkelsen "Sveriges bästa användarupplevelse 2021"?  Gå in och nominera!

Hur var det att ta emot priset på galan? 
 Det var väldigt kul på eventet och att få priset! Och det var roligt att få vidareutbildning som pris. Efter vinsten var det många som hörde av sig för att gratta och heja på. Resten av teamet som inte jobbar just med själva produktdesignen, insåg hur betydelsefullt det var att vi tog hem priset, säger Isabella Smolarski, Design Lead på AsthmaTuner, som tog emot priset på galan.

Tjänsten AsthmaTuner innebär att patienten testar sin astma genom att blåsa i en mätare och i samband med det också svara på frågor om symtom. Därefter får patienten en rekommendation på hur astman ska behandlas just vid testtilfället. Tidigare fick astmatiker gissa sig till hur mycket medicin som behövdes vid varje tillfälle. Nu blir det istället enklare både för vårdgivaren och patienten vilket ger många vinster. Och det var just detta som juryn fastnade för och pekade på i sin motivering: ”När AsthmaTuner ger smidig tillgång till data både för astmatikern och vårdgivaren uppstår nytta i flera led. Behandlingen får bättre precision, astmatikern mår bättre och vården avlastas, win-win-win!” 

Hur har ni utvecklat AsthmaTuner och arbetat vidare efter vinsten?
 – Användarna har alltid varit i fokus för oss men nu känns det ännu viktigare att upprätthålla att vi har Sveriges bästa användarupplevelse. Vi lägger mycket tid på användarstudier och bryr oss om våra användare på djupet, inte enbart deras sjukdom och symtom. Mycket av arbetet läggs på att stämma av med både sjukvården och patienterna. Vi lägger också ner mycket tid på att utveckla oss själva i designteamet. Sen försöker vi just nu också komma in på andra marknader så det är väldigt spännande. 

Som med många andra innovativa lösningar så tänker man ”Varför har ingen kommit på och utvecklat detta tidigare?”. Vad var det som gjorde att ni lyckades utveckla AsthmaTuner?
 – Så är det verkligen! Våra grundare har en bakgrund inom vården och upplevde själva att de flera gånger behövde upprepa information, även om informationen egentligen redan fanns. Dessutom kände de att det var tråkigt att bara träffa och undersöka patienten en gång om året. De frågade sig hur de skulle kunna ge patienterna mer stöd oftare. Nu säger många inom vården till oss ”Ni lyssnar verkligen på oss och vill veta vad vi tycker”, och är förvånade över det. Det ju väldigt kul att höra men samtidigt lite sorgligt att de är vana vid att inte bli lyssnade på. 

Vad ser du för utmaningar och trender i branschen i stort?
 – Etisk design är en stor fråga. Vi blir bättre och bättre på att få människor att bete sig på ett visst sätt och har väldigt mycket makt. Jag kan som designer få någon att trycka på en viss knapp men är det så vi vill att det ska funka? Man måste ta ansvar för det man skickar ut i världen och det kan va en utmaning. Det handlar mycket om att förstå problemet innan man börjar skissa.  

Vilka tror du själv kan bli detta årets vinnare?
 – Jag ser att det händer mycket just inom medtech-branschen här i Sverige och även utanför. Har till exempel nyligen sett ett verktyg där de utvecklade olika typer av syntetiska röster till dem som hade förlorat, eller höll på att förlora, sin röst. Ett väldigt fint sett att använd teknik på. Det är mycket intressant på gång. För oss har det varit väldigt roligt att uppmärksammas av inUse och jag ser fram emot att se vem som får äran att bli vinnare i år. Ska bli väldigt spännande! 


Vem tycker du förtjänar utmärkelsen "Sveriges bästa användarupplevelse"? Eller vill du nominera den lösningen du jobbar med? Gå in och nominera!