Varning för stereotyper inom design

Datum

Nya datum kommer.
Kontakta oss för mer information.

Längd

1 timme

Språk

Engelska

Pris

Gratis

En tankeväckande föreläsning om hur våra förutfattade meningar och vanliga stereotyper kan göra våra designlösningar otillräckliga. Under föreläsningen får du höra om en mängd ögonöppnande exempel på när ny teknik skapat ett utanförskap snarare än den inkludering som många strävar efter idag.


Du kommer lära dig

Det är ingen nyhet att det finns en hel del ojämlikhet i vårt samhälle. Till exempel vet de flesta att kvinnor tjänar mindre än män och att reklam ofta objektifierar kvinnor på ett problematiskt vis. 

 

Men hur är det för oss UX-designers? Behöver vi tänka på jämlikhet? Kan det verkligen finnas utanförskap i ett användargränssnitt?

 

Ja, våra antaganden kan nämligen ställa till det för oss. Därför måste vi bli bättre på att ta reda på vem som utesluts av vår design och hur vår design kan missbrukas. Designprocessen är ett bra verktyg för att inkludera fler perspektiv och ta fram mer jämlika lösningar, om den används på rätt sätt.

 

Lyssna in på denna föreläsning för att få höra ögonöppnande exempel på ojämlikhet inom design och för att höra om konkreta tillvägagångssätt för att undvika fällorna i framtiden.


Vem bör delta?

Alla som jobbar med design, antingen direkt som designers själva eller indirekt som närliggande intressenter.

Mer information

Våra öppna seminarier är kostnadsfria. För att ta reda på komande frukostseminarier eller lunchwebinarier kan du följa inUse i sociala medier eller prenumerera på vårt nyhetsbrev. Vi håller också gärna våra föreläsningar hemma hos din organisation, antingen online eller på plats. Ta kontakt så hittar vi ett lämpligt upplägg tillsammans.

 

När vi kör denna som frukostseminarium på plats hos oss bjuder på lättare frukost från 07.30 innan vi sätter igång med föreläsningen från 08.30. När vi kör som lunchwebbinarium online får du en länk i samband med din bokning, och föreläsningen börjar kl. 12.00.

Vanliga frågor

Hur bokar jag en kurs?

Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:

Vad är inUse Academy?

InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:

  • Effektstyrning och effektkartläggning
  • Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
  • Kravhantering av IT-system
  • Test av IT-system

InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.

Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?

InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:

Erbjuder ni kurser online?

Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Erbjuder ni seminarier eller workshops?

Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.

Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?

Bokningsbekräftelse

Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.

Priser och betalningsvillkor

I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.

Rabatter

Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.

Avbokning

Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.

Förbehåll

InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.

Tid och plats

Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:

  • 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
  • 08.45 incheckning för online-kurser
  • 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch

I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.

Funderar du på något annat?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.

Var hålls utbildningen?

Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.

De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår speciallbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgata 27, 118 25 Stockholm.

När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.

Har du fler frågor?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.