Service Design
Datum
Nya datum kommer.
Kontakta oss för mer information.
Längd
2 dagar
Språk
Svenska
Pris
15900 SEK exkl. moms

Företag och organisationer lägger ofta tid och energi på att designa produkter. Designen av tjänster får däremot oftast mindre uppmärksamhet. Detta trots att tjänster för det mesta upplevs som mer ineffektiva och frustrerande. Service Design – eller tjänstedesign – handlar om hur du kan förbättra kvalitet och produktivitet i din tjänsteleverans och skapa värde och meningsfullhet för dina kunder.
Du kommer lära dig
Kursen består av två dagar med föreläsningar, gruppdiskussioner och praktiska övningar. Under kursen kommer du att:
- Lära dig grunderna för vad Service Design är och hur det kan användas
- Få teoretisk förståelse och praktisk erfarenhet av några viktiga metoder och verktyg
- Handfasta tips om hur man själv kommer i gång med Service Design
- Få en inblick i hur andra designaktiviteter inom till exempel UX design förhåller sig till Service Design
"Kurs som verkligen låter en själv att prova själv, vilket är väldigt viktigt och hjälpsamt ilärandeprocessen."
Shan, UX designer (oktober 2022)
Vem bör delta?
Alla som jobbar med människor, design eller ansvarar för en produkt eller tjänst. Du har kanske arbetat med interaktionsdesign och UX, kravanalys, kundservice, eller affärsmodellering.
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs.
Mer information
Service Design har funnits i över 20 år och har mognat från att ha varit en nischad – något akademisk – designdisciplin till ett helhetsorienterat angreppssätt för att hantera utmaningar inom kundupplevelse, affärsmodellering, organisation och innovation.
På kursen Service Design lär du dig teori och metod från grunden under två intensiva och inspirerande dagar. Vi diskuterar och arbetar praktiskt med typiska leverabler inom Service Design, såsom kundresekartor, service blueprints och effektkartor. Du får lära dig om strategier för att bryta silotänk och uppmuntra helhetssyn inom organisationen, metoder för samskapande och hur Service Design relaterar till andra designorienterade aktiviteter som till exempel effektkartläggning, UX design, användarresearch, affärsmodellering och innovation.
Oavsett om du och din organisation verkar inom business-to-business, business-to-consumer, eller offentlig verksamhet, så påverkar i slutändan era tjänster människor. Service Design är människocentrerad design där teknologi och affärsmodellering är hjälpredskap för att uppnå meningsfulla interaktioner med människor – och det är användbart och värdeskapande inom alla sektorer.
Vi använder oss av praktiska uppgifter som gör det lätt att förstå och få praktisk erfarenhet, vilket underlättar när du ska applicera det du lär dig under kursen i din egen organisation. Efter kursen får du med dig ett rikt resursmaterial så att du kan fortsätta utveckla dina färdigheter och kunskaper.
Vanliga frågor
Hur bokar jag en kurs?
Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy
Vad är inUse Academy?
InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:
- Effektstyrning och effektkartläggning
- Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
- Kravhantering av IT-system
- Test av IT-system
InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.
Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?
InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy
Erbjuder ni kurser online?
Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.
Erbjuder ni seminarier eller workshops?
Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.
Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?
Bokningsbekräftelse
Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.
Priser och betalningsvillkor
I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.
Rabatter
Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.
Avbokning
Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.
Förbehåll
InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.
Tid och plats
Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:
- 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
- 08.45 incheckning för online-kurser
- 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch
I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.
Var hålls utbildningen?
Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.
De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår specialbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgatan 27, 118 25 Stockholm.
När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.
Har du fler frågor?
Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy