Service design, effektkartläggning, UX-design och agil kravhantering
Datum
-
Torsdag 9 nov – fredag 10 nov
Online
-
Tisdag 12 dec – onsdag 13 dec
Stockholm
-
Torsdag 15 feb – fredag 16 feb
Stockholm
-
Tisdag 21 maj – onsdag 22 maj
Stockholm
Längd
2 dagar
Språk
Svenska
Pris
15900 SEK exkl. moms

Fem kursledare, fyra områden, två dagar och en röd tråd. Vi kombinerar metoder och verktyg från design och kvalitetssäkring för att skapa en helhet. Vi kallar det för designdriven utveckling.
Du kommer lära dig
Du får en praktisk verktygslåda fylld med metoder du kan tillämpa direkt efter kursen oavsett din roll eller din organisations mognad inom design och kvalitetssäkring:
- Effektstyrning och effektkartan
Formulera effektmål och kartlägga användare - Service design
Jobba användningscentrerat med research och customer journey mapping - UX design
Förstå och kommunicera design-beslut - Användarcentrerad kvalitetssäkring
Jobba effektstyrd med roadmap, user stories, acceptanskriterier
Kursens mål är att ge dig en övergripande grund som knyter ihop de fyra områdena. Du får kunskap i hur du kan agera och tänka med en praktisk, tillämpningsbar verktygslåda. Du får ta del av erfarenheter och inspireras kring hur din organisation bäst kan positionera sig för att jobba än mer effektstyrt och designdrivet.
Praktiskt kommer du att öva på handplockade arbetsmetoder som du kommer kunna tillämpa direkt efter kursen.
"Väldig bra lärare. Bra upplägg med olika experter inom de 4 fälten som undervisades."
Saros, Tullverket (december, 2022)
Vem bör delta?
Kursen riktar sig till dig som kommer i kontakt med kravställning, design och kvalitetssäkring av digitala system i din vardag. Du kanske sitter i en verksamhet och har ansvar för tjänster, produkter och marknadsföring. Kanske tillhör du leveransteamen som tillgodoser effekter, mål och behov genom att utveckla och kvalitetssäkra lösningar.
Oavsett roll ger kursen dig ett kraftfullt ramverk att ha med dig i din vardag. Den primära målgruppen är kringliggande roller som kanske inte jobbar direkt som specialist inom någon av de specifika områden som ingår i kursen:
- Design - Service designer, UX-designer, interaktionsdesigner, industridesigner, design lead, design coacher, produktdesigner
- Verksamhetsutveckling - Verksamhetsutvecklare, förvaltningsledare, verksamhetsarkitekt, business designer, affärsutvecklare, produktägare, gruppchef, beställare
- Projektledning - Scrum master, projektledare, programledare
- Kravhantering - Kravanalytiker, kravledare, systemanalytiker, systemförvaltare, systemägare
- Systemutveckling - Systemutvecklare, team lead, testautomatiserare, IT-arkitekt
- Test & kvalitet - Testare, teknisk testare, testledare, testautomatiserare, QA, acceptanstestare, användarrepresentant, kvalitetscoach
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs för denna kurs. Du är sannolikt bekant med digitalisering och systemutveckling sedan tidigare, antingen som beställare eller som en del av ett utvecklingsteam. Även om du redan behärskar någon av områden som vi tar upp under kursen så kommer du få nya perspektiv i ditt eget område, nya verktyg och insikter i hur de olika områden hänger ihop för att skapa en mer effektiv helhet.
Mer information
Det blir allt viktigare för organisationer att jobba mer effektstyrd och kundcentrerat. Genom att ha kundens behov som utgångspunkt uppnår vi de egna målen för verksamheten. Hur får man in tankesättet i våra befintliga roller och arbetsprocesser? Som individer och organisationer påverkas vi i allt större utsträckning av design och design thinking i vårt arbete.
Efter utbildningen kommer du att ha kunskaper inom:
- Styrande principer, helhetsperspektiv och samverkan:
- Effektstyrning och effektkartläggning (impact mapping)
- Tjänstedesign (service design)
- UX design
- Användningscentrerad kvalitetssäkring
- Design thinking och prototyping mindset
- Formativ och summativ research
- Kvalitativ och kvantitativ research
- Hypotesdriven utveckling
- Ta fram ny design
- Fatta designbeslut
- Kommunicera design till nyckelintressenter
- Samverkan mellan design, utveckling- och produktperspektiv
- T- och kamformade kompetensprofiler
- Spårbarhet effektmål -> användningsmål -> lösningskrav -> acceptanskriterier
- Har kan jag eller min organisation ta nästa steg?
Vanliga frågor
Hur bokar jag en kurs?
Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy
Vad är inUse Academy?
InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:
- Effektstyrning och effektkartläggning
- Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
- Kravhantering av IT-system
- Test av IT-system
InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.
Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?
InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy
Erbjuder ni kurser online?
Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.
Erbjuder ni seminarier eller workshops?
Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.
Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?
Bokningsbekräftelse
Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.
Priser och betalningsvillkor
I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.
Rabatter
Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.
Avbokning
Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.
Förbehåll
InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.
Tid och plats
Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:
- 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
- 08.45 incheckning för online-kurser
- 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch
I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.
Var hålls utbildningen?
Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.
De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår specialbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgatan 27, 118 25 Stockholm.
När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.
Har du fler frågor?
Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy