As of October 2023 inUse is officially part of AFRY Experience Studios.
Academy courses continued until 31/12.
For offerings and questions see https://afry.com/en/area/afry-experience-studios.

Kravledning

Datum

Nya datum kommer.
Kontakta oss för mer information.

Längd

2 dagar

Språk

Svenska

Pris

15900 SEK exkl. moms

Kursen är en påbyggnad för dig som redan behärskar grunderna i kravarbetet och som nu vill lära dig mera om att planera, leda och följa upp kravarbetet. Kursen behandlar kravledning, kravstrategi, kompletterande insamlingstekniker, workshopledning, modellering och effektuppföljning med hjälp av mätetal. Vi diskuterar även en kravledares arbetsuppgifter, befogenheter och ansvarsområden.


Du kommer lära dig

Hur du leder och styr kravarbetet mot mätbara krav på en kostnadseffektiv nivå. Tekniker och metoder för planering, smart kravinsamling, modellering, spårbarhet och effektuppföljning. Vi går igenom och övar praktiskt på kravledningsarbetets olika aktiviteter och tekniker så som workshopledning, vision, målstyrning, kravstrategi, kravplan, intressentanalys, begreppsmodulering, mätetal, gruppdynamik, prioriteringstekniker och användning av kreativitetsövningar för att lyckas med kravarbetet.

 

Övergripande kursupplägg

  • Planering av kravarbetet
  • Workshop
  • Kravinsamling
  • Kravmodellering
  • Prioritering och urval
  • Kvalitet på kraven
  • Spårbara krav
  • Kravledare
  • Uppföljning
  • Avslutning

 

Kursen fokuserar mycket på praktiska tips och övningar som du kan använda dig av i ditt dagliga arbete. Här följer exempel på övningar. Mer information om kursens upplägg i detalj hittar du under mer info.


Exempel på övningar

  • Planera och leda workshops
  • Ta fram kravplan
  • Parvis prioritering
  • Begreppsmodellering
  • Intressentanalys
  • Tidsestimering
  • Målstyrning

 


"Innehållet och upplägget av kursen var väldigt bra! Mycket bra och professionellt genomförande. Fungerade väldigt bra med att gå online."
Therese, kravanalytiker (2020-05-15) 
 


Vem bör delta?

Kursen riktar sig till den som ska arbeta med att leda kravarbetet, samla in krav eller följa upp kravarbetet. Kursen riktar sig även till dig som vill mäta och följa upp verksamhetsnyttan av införda krav. Några exempel på relevanta roller är:

  • Verksamhetsutveckling - Verksamhetsutvecklare, förvaltningsledare, verksamhetsarkitekt, business designer, affärsutvecklare, produktägare, gruppchef, beställare
  • Projektledning - Scrum master, projektledare, programledare
  • Kravhantering - Kravanalytiker, kravledare, systemanalytiker, systemförvaltare, systemägare
  • Systemutveckling - Systemutvecklare, team lead, testautomatiserare, IT-arkitekt

Förkunskaper

Kursen är en påbyggnad för dig som redan behärskar grunderna i kravarbetet och som nu vill lära dig mera om att planera, leda och följa upp kravarbetet. Några områden som kursen behandlar är kravledning, kravstrategi, kompletterande insamlingstekniker, workshopledning, modellering och effektuppföljning med hjälp av mätetal. Vi diskuterar även kravledarens arbetsuppgifter, befogenheter och ansvarsområden.

 

Kursen är en fortsättningskurs till kursen Effektiv kravhantering.

Mer information

Kursupplägg i detalj

Planering av kravarbetet

  • Vision
  • Mål
  • Kravstrategi
  • Kravplan
  • Kravnivåer
  • Tidsestimering


Workshop

  • Planering
  • Ledning
  • Genomförande
  • Uppföljning


Kravinsamling

  • Insamlingstekniker
  • Intressentanalys
  • Rotorsaksanalys
  • Personas


Kravmodellering

  • Processmodellering
  • Begreppsmodellering


Prioritering och urval

  • Parvis
  • PENG
  • Riskbaserad prioritering
  • Visualisera prioriteringen
  • Urval


Kvalitet på kraven

  • Kvalitetskriterier
  • Detaljeringsgrad
  • Val av dokumentationsteknik
  • Spårbarhet
  • Mätbara krav
  • Verktygsstöd


Spårbara krav

  • Spårbarhet mellan krav
  • Påverkansanalys
  • Koppling mellan test och krav
  • Koppla krav mot mål och vision


Kravledare

  • Kravledarens arbetsuppgifter
  • Kravledarens befogenheter
  • Kravledarens ansvar
  • Styrning av kravarbetet
  • Ledarskapsstilar
  • Gruppdynamik
  • Kreativitetshöjare


Uppföljning

  • Mätetal
  • Effektanalys
  • Måluppföljning


Avslutning

  • Sammanfattning av kursen
  • Tips för vidare läsning
  • Användbara länkar

 

Kursmaterial

Kompendium

Vanliga frågor

Hur bokar jag en kurs?

Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:

Vad är inUse Academy?

InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:

  • Effektstyrning och effektkartläggning
  • Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
  • Kravhantering av IT-system
  • Test av IT-system

InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.

Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?

InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:

Erbjuder ni kurser online?

Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Erbjuder ni seminarier eller workshops?

Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.

Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?

Bokningsbekräftelse

Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.

Priser och betalningsvillkor

I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.

Rabatter

Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.

Avbokning

Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.

Förbehåll

InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.

Tid och plats

Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:

  • 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
  • 08.45 incheckning för online-kurser
  • 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch

I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.

Var hålls utbildningen?

Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.

De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår specialbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgatan 27, 118 25 Stockholm.

När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.

Har du fler frågor?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.