IREB Certifiering inom kravhantering

Datum

  • Tisdag 10 okt – onsdag 11 okt – torsdag 12 okt

    Stockholm

  • Måndag 20 nov – tisdag 21 nov – onsdag 22 nov

    Online

  • Måndag 5 feb – tisdag 6 feb – onsdag 7 feb

    Online

  • Måndag 11 mar – tisdag 12 mar – onsdag 13 mar

    Stockholm

  • Måndag 15 apr – tisdag 16 apr – onsdag 17 apr

    Stockholm

  • Måndag 27 maj – tisdag 28 maj – onsdag 29 maj

    Online

Längd

3 dagar

Språk

Svenska

Pris

17950 SEK exkl. moms

Grunderna inom kravhantering enligt IREB Certified Professional for Requirements Engineering - Foundation Level. De mest använda metoderna och teknikerna inom kravhantering, både för nyutveckling och förvaltning av system. Läs under "Mer information" angående tentamen.


Du kommer lära dig

Kursen fokuserar mycket på praktiska tips och övningar som du kan använda dig av i ditt dagliga arbete.

 

Övergripande kursupplägg

  • Introduktion och översikt över kravhantering
  • Grundläggande principer för kravhantering
  • Arbetsprodukter och dokumentationsmetoder
  • Praxis för utarbetande av krav
  • Process- och arbetsstruktur
  • Praxis för kravförvaltning
  • Verktygsstöd

 

Som stöd för dina förberedelser inför tentamen efter kursen får du tillgång både till övningsmaterialet och till kursledaren för eventuella frågor upp till ett år efter avslutad kurs. Mer information om kursens upplägg i detalj hittar du under mer info.

 


"Kursmaterialet var gediget och riktigt riktigt pedagogiskt och bra :) Jag kommer både att använda det för att repetera inför provet och för att hämta inspiration, stöd och best praxis inför kommande uppdrag."
Lotta, konsult (mars 2023)


Vem bör delta?

Den som vill certifiera sig enligt IREB Certified Professional for Requirements Engineering - Foundation Level och som vill få en grundläggande kompetens inom kravhantering, fördjupa eller bekräfta den kompetens du redan har. Kursen passar bra för:
 

  • Projektledning - Scrum master, projektledare, programledare
  • Kravhantering - Kravanalytiker, kravledare, systemanalytiker, systemförvaltare, systemägare
  • Systemutveckling - Systemutvecklare, team lead, testautomatiserare, IT-arkitekt
  • Test & kvalitet - Testare, teknisk testare, testledare, testautomatiserare, QA, acceptanstestare, användarrepresentant, kvalitetscoach

Förkunskaper

Erfarenheter inom till exempel kravhantering, testning eller utveckling kan göra det lättare att relatera kursen till situationer i yrkeslivet men är inte nödvändigt.

 

Kursen är ingen fortsättningskurs men du kan med fördel även överväga Effektiv kravhantering, antingen innan eller efter denna kurs. Vi använder eget kursmaterial och exempelfrågor, inUse Academy är av certifieringsorganisationen SQEB ackrediterad kurshållare.

 

Kursmaterial

I kursen ingår ett omfattande kursmaterial på svenska, inklusive exempel och kontrollfrågor.
För att få förståelse för kursens innehåll och fokus rekommenderar vi att du, innan kursstart, tar del av informationen som finns på IREB:s webbsida: https://www.ireb.org/en/cpre/foundation/, speciellt Syllabus (kursplan, svensk version).

Mer information

Kursen hålls med samma innehåll och i två olika upplägg – online eller klassrum.

 

Online

Kursen genomförs online ”live” med samtliga deltagare uppkopplade tillsammans med kursledaren. Du väljer online-upplägg genom att boka dig på ett ”Online”-datum under kurstillfällen.

 

Klassrum

Kursen genomförs med samtliga deltagare i klassrummet tillsammans med kursledaren. Du väljer klassrumsupplägg genom att boka dig på en specifik ort och datum under kurstillfällen.

 

Tentamen

Det är valfritt att skriva tentamen med målet att bli IREB-certifierad. Tentamen hanteras av den oberoende organisationen SQEB. OBS! Tentamensavgift tillkommer med 3500 kronor vid bokning av kursen. Ange i kommentersfältet (”Allergier och annan info”) om du inte vill bli samfakturerad för tentamen. Anmälan till tentamen gör du sedan själv (med anledning av GDPR) enligt instruktioner som skickas ut i bekräftelsen. 

 

Kursupplägg i detalj 

Introduktion och översikt över kravhantering

  • Kravhanteringens grunder

 

Grundläggande principer för kravhantering

  • Översikt över och förklaring av principerna

 

Arbetsprodukter och dokumentationsmetoder

  • Arbetsprodukter inom kravhantering
  • Arbetsprodukter baserade på naturligt språk
  • Mallbaserade arbetsprodukter
  • Modellbaserade arbetsprodukter
  • Ordlistor
  • Kravdokument och dokumentstruktur för krav
  • Prototyper inom kravhantering
  • Kvalitetskriterier för arbetsprodukter och krav

 

Praxis för utarbetande av krav

  • Kravkällor
  • Kravelicitering
  • Kravförhandling och konfliktlösning
  • Kravvalidering

 

Process- och arbetsstruktur

  • Faktorer som påverkar
  • Olika aspekter av kravhanteringsprocessen
  • Konfigurera en kravhanteringsprocess

 

Praxis för kravförvaltning

  • Vad är kravförvaltning?
  • Livscykelhantering
  • Versionshantering
  • Konfigurationer och baslinjer
  • Attribut och vyer
  • Spårbarhet
  • Ändringshantering
  • Prioritering

 

Verktygsstöd

  • Verktyg för kravhantering
  • Introduktion av verktyg

 


Vanliga frågor

Hur bokar jag en kurs?

Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:

Vad är inUse Academy?

InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:

  • Effektstyrning och effektkartläggning
  • Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
  • Kravhantering av IT-system
  • Test av IT-system

InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.

Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?

InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:

Erbjuder ni kurser online?

Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Erbjuder ni seminarier eller workshops?

Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.

Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?

Bokningsbekräftelse

Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.

Priser och betalningsvillkor

I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.

Rabatter

Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.

Avbokning

Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.

Förbehåll

InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.

Tid och plats

Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:

  • 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
  • 08.45 incheckning för online-kurser
  • 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch

I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.

Var hålls utbildningen?

Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.

De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår specialbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgatan 27, 118 25 Stockholm.

När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.

Har du fler frågor?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.