Effektkartläggning i praktiken

Datum

  • Tisdag 7 feb – tisdag 14 feb – onsdag 15 feb

    Stockholm

  • Fredag 24 mar – torsdag 30 mar – fredag 31 mar

    Stockholm

Längd

3 dagar med mellanrum

Språk

Svenska

Pris

23900 SEK exkl. moms

Lär dig att ta fram en Effektkarta från grunden, anpassad efter din verksamhets utmaningar. En av våra mest populära kurser!


Du kommer lära dig

Under kursen lär du dig att:

  • Sätta Effektkartan i ett sammanhang som passar just din verksamhet.
  • Formulera effektmål som ger fokus åt ett projekt, en produkt eller annan form av satsning för att åstadkomma en förändring. 
  • Formulera mätpunkter som gör det möjligt att se om du är på väg åt rätt håll.
  • Planera, genomföra och analysera intervjuer med användare – för att ge insikter som driver arbetet framåt.
  • Beskriva användningsmönster, behov och drivkrafter så att de blir bra länkar i argumentationskedjor mellan effektmål och lösning.
  • Beskriva krav på lösningen som egenskaper och funktioner. 
  • Använda olika tekniker för att visualisera den tänkta lösningen.

Vem bör delta?

Kursen passar bra för designer, affärsutvecklare, beställare, projektledare, team-medlemmar och andra som vill göra och använda effektkartor för att kunna skapa ännu bättre beslutsunderlag, utvecklingsprojekt och förvaltningsarbete. Du har hört talas om Effektkartläggning, och kanske provat på metoden. Men ingen förkunskap krävs. Kursen är för dig som vill bli bättre på själva hantverket att göra effektkartor och att tillämpa dem.

 


Merläsning:

Hur det började (engelska)

Hur Effektkartan kan användas (engelska)

Mall för Effektkarta

Effektstyrning och Effektkarta - vad är det?

För Bluegarden gav Effektkartan svaren.

Intervju med Nanna Ekman som webbredaktör på Malmö Stadsbibliotek.
Skyll inte på utvecklarna...
Dåliga System är fortfarande inte utvecklarnas fel...

Goda argument till chefen

Mer information

I början finns det ett engagemang för vad man ska åstadkomma. Ett business case tas fram och tankarna om vad lösningen ska göra flödar. När projektet startar visar det sig att allt inte var helt tydligt... Dessutom tillkommer förslag på andra saker som “borde lösas när man ändå håller på“, men som du ser är tillägg. Mycket diskussioner uppstår om vad det egentligen är som användarna behöver? Och att testa vet är ju bra, men hur kan man testa nåt som inte är byggt? Eller om du ska upphandla – hur beskriver ni kraven så att ni upphandlar rätt lösning?

 

Känner du igen dig?

Det var det här som fick oss att skapa ramverket Effektstyrning® med modellen Effektkarta® redan 2002. Ända sedan dess har vi utbildat och inspirerat många att använda metoden i sin egen verksamhet. Är det du och ditt team som ska ta fram Effektkartor och driva arbetet  med dem i er organisation? Då är det här ni lär er hur.

 

Kursen innehåller därför mycket praktiskt arbete som är relevant för din verksamhet, med tid för egen reflektion och med ledning och en stor del coachning av världens vassaste effektkartläggare. Det innebär att du kommer ta stora kliv mot att behärska hantverket.

 

Du kommer att jobba i grupp med att ta fram egna kartor baserade på era gemensamma utgångspunkter och projektidéer. Ni kommer att gå igenom alla de moment och kontrollfrågor som behövs för att de ska bli så bra underlag som möjligt. 

 

Kursen är tre dagar, fördelad på två veckor. Allt sker online, såväl gruppdiskussioner som enskilt arbete. Första veckan lär kursledaren ut de vitala grunderna i Effektkartläggning. Du kommer få kunskap och även några uppgifter att lösa på till kommande vecka, då gruppen ses digitalt två dagar i rad. Med detta upplägg har du alla förutsättningar för att ta fram din egen Effektkarta, i en skarp version.


Vanliga frågor

Hur bokar jag en kurs?

Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:

Vad är inUse Academy?

InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:

  • Effektstyrning och effektkartläggning
  • Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
  • Kravhantering av IT-system
  • Test av IT-system

InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.

Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?

InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:

Erbjuder ni kurser online?

Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Erbjuder ni seminarier eller workshops?

Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.

Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?

Bokningsbekräftelse

Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.

Priser och betalningsvillkor

I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.

Rabatter

Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.

Avbokning

Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.

Förbehåll

InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.

Tid och plats

Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:

  • 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
  • 08.45 incheckning för online-kurser
  • 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch

I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.

Funderar du på något annat?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.

Var hålls utbildningen?

Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.

De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår specialbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgatan 27, 118 25 Stockholm.

När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.

Har du fler frågor?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.