Effektiv kravhantering
Datum
-
Torsdag 1 jun – fredag 2 jun
Online
-
Måndag 19 jun – tisdag 20 jun
Online
-
Tisdag 15 aug – onsdag 16 aug
Online
-
Torsdag 17 aug – fredag 18 aug
Stockholm
-
Tisdag 19 sep – onsdag 20 sep
Online
-
Tisdag 3 okt – onsdag 4 okt
Stockholm
-
Torsdag 26 okt – fredag 27 okt
Online
-
Tisdag 14 nov – onsdag 15 nov
Stockholm
-
Måndag 4 dec – tisdag 5 dec
Online
-
Måndag 18 dec – tisdag 19 dec
Stockholm
Längd
2 dagar
Språk
Svenska
Pris
15900 SEK exkl. moms

Kravhantering med helhetsperspektiv, från att fånga intressenternas behov till att prioritera, designa, beskriva, utveckla och förvalta lösningar. Vår mest populära kurs!
Du kommer lära dig
Du får med dig många användbara tekniker till kravhanterarens verktygslåda. Hela kravhanteringsprocessen från insamling till förvaltning samt kännedom om verktyg som kan underlätta arbetet. Vikten av att arbeta iterativt/agilt.
Övergripande kursupplägg
- Vikten av bra krav
- Tekniker för att samla in krav
- Tekniker för prioritering
- Dokumentation
- Kravgranskning
- Förvaltning av krav
- Kravhanteringsverktyg
- Avslutning
Kursen fokuserar mycket på praktiska tips och övningar som du kan använda dig av i ditt dagliga arbete. Här följer exempel på övningar. Mer information om kursens upplägg i detalj hittar du under mer info.
Exempel på övningar
- Fastställ målgrupp och övergripande krav
- Kravinsamling med workshop
- Storymapping
- Planera och genomför granskning av krav
- Ta fram termordlista
"Toppen, mycket givande kurs! Tydlig, pedagogisk kursledare som sprider positiv energi till inlärningen"
Åsa, kravanalytiker (november 2021)
Vem bör delta?
Kursen riktar sig till dig som ska arbeta med att ställa krav eller tolka krav som någon annan ställt. Din titel kan vara:
- Verksamhetsutveckling - Verksamhetsutvecklare, förvaltningsledare, verksamhetsarkitekt, business designer, affärsutvecklare, produktägare, gruppchef, beställare
- Projektledning - Scrum master, projektledare, programledare
- Kravhantering - Kravanalytiker, kravledare, systemanalytiker, systemförvaltare, systemägare
- Systemutveckling - Systemutvecklare, team lead, testautomatiserare, IT-arkitekt
- Test & kvalitet - Testare, teknisk testare, testledare, testautomatiserare, QA, acceptanstestare, användarrepresentant, kvalitetscoach
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs.
Mer information
Kursupplägg i detalj
Vikten av bra krav
- Kostnader vid bristfälliga krav
- Kravhanteringsprocessen Stjärnan
- Iterativt och agilt kravarbete
- Begrepp inom kravhantering
- Användarberättelser ("user stories") och agil kravhantering
Tekniker för att samla in krav
- Typer av krav
- Svårigheter med kravinsamling
- Funktionella och ickefunktionella krav
- Normala, förväntade och sensationella krav
- Sju tekniker för insamling, t ex workshops, intervjuer, enkäter och prototyper
Tekniker för prioritering
- Vikten av att prioritera krav
- Skall-krav, bör-krav och andra skalor
- Prioritering i samband med workshop
- Visualisering med Korset
- Användning av planning poker (en av fler agila tekniker som presenteras)
Dokumentation
- Tekniken kvittering
- Detaljering av krav
- Kravspecifikation, mall och innehåll
- Story mapping
- Begreppet Persona
- Användarberättelse ("user story")
Kravgranskning
- Informell och formell granskning
- Granskningsprocessen
- Roller som deltar i granskning
- Checklista vid granskning
- Retrospektiv - granskning av teamets arbetssätt
Förvaltning av krav
- Ändringshantering
- Ändringsråd/change control board
- Spårbarhet och påverkansanalys
Kravhanteringsverktyg
- Kravverktyg
- Enkätverktyg
- Ritprogram för prototyper och flöden
Avslutning
- Sammanfattning av kursen
- Litteraturtips
- Användbara länkar
Vanliga frågor
Hur bokar jag en kurs?
Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy
Vad är inUse Academy?
InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:
- Effektstyrning och effektkartläggning
- Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
- Kravhantering av IT-system
- Test av IT-system
InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.
Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?
InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy
Erbjuder ni kurser online?
Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.
Erbjuder ni seminarier eller workshops?
Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.
Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?
Bokningsbekräftelse
Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.
Priser och betalningsvillkor
I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.
Rabatter
Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.
Avbokning
Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.
Förbehåll
InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.
Tid och plats
Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:
- 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
- 08.45 incheckning för online-kurser
- 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch
I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.
Funderar du på något annat?
Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy
Var hålls utbildningen?
Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.
De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår specialbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgatan 27, 118 25 Stockholm.
När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.
Har du fler frågor?
Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.
- Chris Hofstetter (Head of inUse Academy) +46 765 48 78 82
- Henrik Åkesson (Customer relations inUse Academy) +46 734 38 33 13
- Kundtjänst inUse Academy