Acceptans på riktigt

Datum

  • Fredag 9 sep

    Stockholm

  • Fredag 7 okt

    Stockholm

Längd

1 dag

Språk

Svenska

Pris

8900 SEK exkl. moms

Kontakt

Mer information kommer snart...

Kursen handlar både om acceptanstest och acceptansperspektivet i hela teamet och under alla aktiviteter som ingår i utveckling av IT-system. Du och din organisation ska bli bättre utrustad för att jobba med acceptans redan från kravställning, som en integrerad del av utveckling, i samband med testning samt under och efter produktionssättning.


Du kommer lära dig

KURSENS INNEHÅLL 

  • Hur du förstår och blir engagerad i organisationens och produktens vision.
  • Intressentanalys och acceptans från olika perspektiv.
  • Testidéer och acceptanskriteria vid kravställning.
  • Verktyg för att jobba med snabbare tid till marknaden och kortare tid på marknaden till exempel konceptet ”minimal viable product (MVP)”.
  • Tekniker för att engagera slutanvändare till exempel prototyper, användningstester, User Experience (XP) och personas.
  • Checklistor för användning vid validering av lösningar.
  • Tips för att dra slutsatser, rapportera och ge rekommendationer.

"Väldigt engagerad kursledare, uppmärksam med bra exempel kopplade till verkligheten. Lagom stora teori-block som varvades med praktiska övningar, mycket bra!
Rekommenderar absolut denna kurs!"
Anna, konsult (2020-09-08) 


Vem bör delta?

VEM BÖR DELTA?
Kursen riktar sig till dig som brinner för att IT-lösningar ska verkligen ge nytta till de olika intressenterna. Du kanske jobbar med acceptansledning, inom kravställning, i utvecklingsteamet eller med själva acceptanstestningen. Exempelvis: testledare, testare, kravhanterare och systemanalytiker, systemutvecklare, produktägare, projektledare, Scrum Master.

Mer information

Bakgrund
Acceptanstest är inget nytt, men med ändrad syn på det får vi effekt, på riktigt. Det gäller att först ta reda på vilken önskad effekt vi vill uppnå. Sedan via interaktion, samspel och åtagandekultur, som är några av hörnstenen i agila arbetssätt, kan vi se till att vi har ett gemensamt fokus på effekt utifrån våra olika roller till exempel utvecklare, analytiker, produktägare och diverse verksamhetsrepresentanter.

Acceptanstest blir ofta en upprepning av tidigare tester. Två vanliga scenarion: 1) Leveranssidan har gjort sitt jobb och acceptanstestet bara blir en upprepning av redan genomförde tester, eller 2) Leveranssidan har inte gjort sitt jobb, varpå en alltför detaljfokuserad jakt på fel som bör ha upptäckts tidigare uppstår. I bägge scenarion saknas fokus på nytta istället för på system. Vår kurs ger en ny syn på kvalitet, acceptans och rollen som acceptanstest spelar.


DU FÅR LÄRA DIG
Vi går igenom ett ramverk för acceptans som täcker områden definitioner, ansvar, beteende och effekt. Genom att jobba med ett aktuellt praktikfall får du ”hands-on” kännedom av tekniker som leder till lösningar som ger effekt på riktigt.

FÖRKUNSKAPER
Du har kännedom från sammanhang där IT-system utvecklas som en viktig del av verksamheten. Helst har du några års erfarenhet i några av rollerna som anses vara målgruppen för kursen. Det är en fördel men inget krav om du har gått någon av kurserna Effektiv kravhantering, Effektiv testmetodik eller motsvarande sedan tidigare.


TEORI & PRAKTIK
Kursen fokuserar mycket på praktiska tips och övningar som du kan använda dig av i ditt dagliga arbete. Se exempel på övningar nedan.


EXEMPEL PÅ ÖVNINGAR 

  • Förstå visionen, engagera i visionen
  • Intressentanalys och acceptans från olika perspektiv
  • Acceptans i samband med kravställning – testidéer och acceptanskriteria
  • Utföra testning med acceptansperspektiv
  • Dra slutsatser och göra rekommendationer
  • Ta fram och jobba med checklistor


KURSMATERIAL
Kompendium  


Vanliga frågor

Hur bokar jag en kurs?

Du kan boka din kurs på fler olika sätt. Det vanligaste sättet är att boka våra öppna kurser direkt via hemsidan där vi visar kursdatum för respektive kurs. Vill du ha personlig hjälp eller har du frågor är du välkommen att ta kontakt med oss:

Vad är inUse Academy?

InUse Academy erbjuder kurser, seminarier och utbildningsprogram inom följande områden:

  • Effektstyrning och effektkartläggning
  • Design (UX, Service Design, Human-Centered AI mm)
  • Kravhantering av IT-system
  • Test av IT-system

InUse Academy erbjuder både öppna kurser och som anpassade upplägg hemma hos våra kunder.

Jag har ett stort team. Kan vi ha kursen hos oss?

InUse Academy erbjuder samtliga våra öppna kurser och mycket mer i anpassade upplägg hemma hos dig. Vi är nyfikna på vilka effekter du vill uppnå och hur vi kan hjälpa dig via våra utbildningar. Berätta gärna genom att ringa eller skriva till oss:

Erbjuder ni kurser online?

Utöver våra klassrumsbaserade kurser erbjuder InUse Academy samtliga våra kurser i ett upplägg som är helt omarbetat för att köra online. På hemsidan indikerar vi ”Online” som ort för kurstillfällen som erbjuds online. Saknar du ett datum som passar dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Erbjuder ni seminarier eller workshops?

Utöver våra Academy kurser erbjuder inUse även seminarier och workshops i en mängd olika ämnen. Passa på och boka in dig på ett av våra öppna seminarier. Har du frågor om datum, ämnen eller anpassade upplägg hemma hos din organisation är du välkommen att höra av dig till oss.

Vilka bokningsvillkor gäller för öppna kurser?

Bokningsbekräftelse

Direkt efter du bokar en inUse Academy kurs får du en bokningsbekräftelse via e-post med praktisk information om kursen. Mailet är din bekräftelse av att kursen kommer att hållas och att du har fått en plats på kursen. Blir det någon ändring till kursen så kommer du att få ny information via mail och/eller telefon.

Priser och betalningsvillkor

I kursavgiften ingår kursmaterial. Vid fysiska kurser ingår även fika och lunch. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Fakturan skickas under samma månad som kursen går, till adressen som anges vid bokningen. Betalningsvillkor 30 dagar netto. Fakturan kommer från ÅF Digital Solutions eftersom vi ägs av AFRY som är f.d. ÅF.

Rabatter

Är du en återkommande inUse Academy kund så kan du få en rabatt på dina nya bokningar. Rabatten är 5% på kursavgiften för din andra kurs, och 10% från och med din tredje kurs. Rabatten är personlig och förutsätter att bokningar sker inom 2 år av varandra. För att få rabatten anger du ACADEMYKUND på din anmälan.

Avbokning

Avbokning kan ske utan kostnad senast 30 dagar innan kursstart. Vid senare avbokning debiteras hela kostnaden, och kursplatsen får överlåtas till annan person.

Förbehåll

InUse Academy förbehåller rätten att ändra priser och kursdatum samt att ställa in planerade kurser på grund av sjukdom, lågt antal deltagare eller annan anledning. Angivet pris vid bokning är bindande.

Tid och plats

Följande tider gäller för våra kurser, om inte annat anges i din bokningsbekräftelse:

  • 08.30 kurslokalen tillgänglig för registrering och fika för fysiska kurser
  • 08.45 incheckning för online-kurser
  • 09:00-16:00 kurstider inklusive tid till pauser och lunch

I din bokningsbekräftelse framgår exakt tid och plats.

Funderar du på något annat?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.

Var hålls utbildningen?

Vi erbjuder kurser antingen digitalt eller på plats.

De flesta av våra kurser hålls i Stockholm i vår speciallbyggda utbildningslokal på Södermalm:
Torkel Knutssonsgata 27, 118 25 Stockholm.

När vi erbjuder kurser på annan ort så står adressen i din kursbekräftelse.

Har du fler frågor?

Vi på inUse Academy är nyfikna på dig och det gör oss bara glad om du är nyfiken på oss. Tveka inte att ta kontakt om du undrar över något.